Frank Welkenhuysen, galeriehouder en kunstexpert bij het programma Tussen Kunst & Kitsch ontdekte Stefan Bleekrode dankzij Pouloeuff. “Een kunstenaar die zoiets unieks maakt is zeldzaam.”
Je ontdekte Stefan bij Galerie Pouloeuff…
“Een van mijn exposanten, Daan de Jong, exposeerde bij Pouloeuff. Zo stuitte ik op zijn werk. Ik weet zeker dat ik het werk van Stefan zonder Pouloeuff niet ontdekt had. Pouloeuff is een zeer sympathiek initiatief. Ine van der Horn (curator en coördinator bij Pouloeuff) is bevlogen en gepassioneerd en denkt met iedereen mee. Zo ontstond ook het idee voor een museale tentoonstelling in Museum IJsselstein.”
Vorig jaar was de allereerste museale tentoonstelling van Pouloeuff in Museum IJsselstein te zien. Na het succes van de eerste editie is vanaf 2015 ‘Het Beste van Pouloeuff 20..’ in Museum IJsselstein te bewonderen.
Na Pouloeuff kreeg Stefan een expositie in je galerie. Toen hing zijn werk opeens naast dat van de beroemde Escher…
“Op het eerste gezicht twee totaal verschillende stijlen. Maar bij beide kunstenaars vraag je je steeds af: Hoe is dit in mogelijk? Ik ben elke dag omringd door het werk van Stefan en vind het nog steeds verbazingwekkend hoe het gemaakt is.”
Wat is er zo bijzonder aan?
“Hij tekent steden in vogelvlucht, maar zonder de stad van boven te hebben gezien. Hij heeft een onvoorstelbaar visueel geheugen. Hij loopt door de straten en tekent de stad later in zijn atelier minutieus van bovenaf na. Dat maakt het zo fascinerend. Als ik het verhaal aan mensen vertel kunnen ze het niet geloven. Je kunt een foto van zijn werk maken maar dan kun je niet zien hoe verfijnd het getekend is.”
Het zijn geen exacte kopieën van steden toch?
“Soms zie je Londen maar ook een beetje Parijs. Hij voegt ook steden bij elkaar, zet ze naar zijn hand. Hij is gefascineerd door de stad als complex, krioelend proces. Hij tekent al steden sinds zijn tiende.”
Zelfs kunsthistorici, mensen van de oude meesters houden van zijn ‘moderne’ werk..
“Hij doet iets nieuws in een eeuwenlange traditie, namelijk het maken van stadsgezichten. Zoals Canaletto deed in Venetië. Of Caspar van Wittel in Rome. Maar Stefan gaat nog 5 stappen verder.”
Zijn tekeningen zijn minutieus getekend, het moet monnikenwerk zijn..
“Stefan werkt maanden aan 1 tekening. Ik denk zo’n 12 uur per dag. Echt op Spartaanse wijze. Zijn atelier in Eindhoven is heel minimalistisch ingericht. Geen computer. Hij kan dus niks met google maps opzoeken. Hij begint linksonder aan het vel met tekenen en na 5 maanden is hij rechtsboven.”
Als het zo lang duurt om te maken, zullen er ook niet veel werken van hem zijn..
“Stefan kreeg nog niet zo lang geleden van Frank van Oortmerssen, de directeur Steendrukmuseum een stukje steen om een proefdruk te maken. Ze zeiden dat ze sinds de 19e eeuw niemand hadden gezien die het zo snel in de vingers had. Hij kan met litho’s dingen die niemand anders kan. Hij had Florence bijna net zo verfijnd getekend als zijn inkttekeningen. En je moet je voorstellen dat je voor zo’n litho in spiegelbeeld moet werken.”
Denk je vaker talenten te ontdekken bij Pouloeuff?
“Ik probeer de kunstenaars bij Pouloeuff goed in de gaten te houden. Zo ben ik nu met een jongen in gesprek die ook bij Pouloeuff geëxposeerd heeft.”
Tijdens ’s werelds belangrijkste kunstbeurs TEFAF krijgt Stefan een solo tentoonstelling in een pop-up galerie in Maastricht.
“Op deze manier kan het internationale publiek ook met zijn werk kennis maken. Een kunstenaar die zo iets unieks maakt is zeldzaam. Je moet zoveel technische bagage hebben om ook maar in de buurt te komen van wat hij maakt. Het is onvermijdelijk dat er een internationale doorbraak komt.”
Frank Welkenhuysen bleek een vooruitziende blik te hebben. Stefan Bleekrode verkocht werken naar Amerika, Engeland, Duitsland en Italië...