Volg de Jazz Award: < TERUG VERDER >
Naast deze deelname aan de Keep an Eye jury is zij de rest van het jaar programma manager van het North Sea Jazz Festival/Mojo Concerts. “Het speelveld voor deze jonge jazzmuzikanten is de hele wereld.”
Waar keken jullie naar als jury? Waar keek jij naar?
“Wij waren het aardig snel met elkaar eens wie er uitsprongen. Wat telt is uiteraard de kwaliteit waarmee het werd gebracht: dat het muzikaal klopt en technisch goed in elkaar zit. Uiteindelijk werd het een nek aan nek race tussen Berklee Global Jazz Ambassadors van het Berklee College of Music en MSM Jazz Arts Quintet van de Manhattan School of Music. Berklee ging er vandoor met de eerste prijs, Manhattan met de tweede.”
Dat er weinig verschil tussen zat, betekent toch dat de keuze ook weer niet zo gemakkelijk was…
“De bands waren lastig te vergelijken. Berklee zit meer in de stijl van Wayne Shorter. Manhattan School of Music speelde main-stream jazz. Wat zeker niet gemakkelijk is. Als je jazz speelt in de traditie moet je extra je best doen om op te vallen omdat die paden al zo vaak bewandeld zijn.”
Wat valt je op aan deze jonge generatie jazzmuzikanten?
“Die groep is te divers om er iets over te zeggen. Of misschien is dat juist wat je erover kunt zeggen… de jongste generatie is heel divers, heel internationaal. Wat je ook zag tijdens de Keep an Eye International Jazz Award: de bands bestaan uit muzikanten van over de hele wereld. Invloeden daarvan zag je in de diverse bands terug. Het is goed dat de jazz steeds internationaler wordt, omdat er alleen al in Nederland meer talentvolle musici lopen dan dat er plekken zijn om met grote regelmaat op te kunnen treden. En jazz is geen pop. Jazz trekt een kleiner publiek, het vergt meer uitdaging van de luisteraar. Het speelveld voor deze jazzmuzikanten is dan ook de hele wereld.”
Denk je dat er grote namen in de dop tussen zitten?
“Zeker. Nederlandse musici zijn heel eigenzinnig. Daar staan ze in het buitenland ook om bekend. Het Dario Trapani Sextet, winnaar van het Beste Hancock Arrangement, is een goed voorbeeld.”
Waar ligt het aan of ze het uiteindelijk gaan maken in de muziekwereld?
“Het is competitief dus je moet je kunnen onderscheiden. In de muziek die je speelt, de presentatie, de interactie tussen muzikanten onderling, talent om je te organiseren en je muziek bij diverse podia onder de aandacht te brengen. Eigenlijk in alles. Er wordt van musici tegenwoordig heel erg veel, eigenlijk bijna te veel, gevraagd. Maar de Keep an Eye International Jazz Award is een goede start om op door te gaan.”
Hoe staat het met jong talent op North Sea Jazz?
“North Sea Jazz programmeert jaarlijks een groot aantal nieuwe en jonge jazztalenten. We scouten daarvoor het hele jaar door.”
Wat is de belangrijkste tip die je jonge muzikanten kunt geven?
“Blijf dicht bij jezelf en maak muziek die jij belangrijk vindt. Als programmeur vind ik niets zo erg als een voorstel te krijgen waarbij de musici op mijn stoel zijn gaan zitten en voor mij hebben nagedacht wat ik leuk zou vinden. Omdat ik vorig jaar een bepaald thema had op het festival, dat daar dan een jaar later nog een concept omheen verzonnen wordt, wat niet authentiek voelt bijvoorbeeld. Wanneer een concert meer een marketingconcept wordt, en de muziek daarmee een beetje meer naar de achtergrond is verdwenen dan voelt dat niet goed.”
De Keep an Eye Concert Jazz Band speelt zaterdag 9 juli op het North Sea Jazz Festival, kun je daar al iets over zeggen?
“We vinden het elk jaar heel erg bijzonder om op het festival een paar conservatoria big bands te laten zien en de big band van het conservatorium van Amsterdam valt altijd weer op door de hoge kwaliteit. Ik kijk daarom weer erg uit naar dit concert, maar belangrijker nog: ook het publiek waardeert de optredens van ons jongste talent heel erg.”