Volg Jong Metropole: < TERUG VERDER >
Is werken met jonge musici anders dan met muzikanten die al een tijdje in het vak zitten?
“Het voordeel van deze jonge professionals is dat ze jong zijn. Ze zijn ontzettend goed, hebben een veel grotere technische en muzikale bagage dan in mijn tijd. En ze zijn nieuwsgierig, minder bang om te falen, vaste patronen zijn minder ingeslepen. En dan die tomeloze energie. Ze durven in het diepe te springen. En ja, dan springen ze ook wel eens in de sloot, maar het gaat er om dat ze het doen en durven.”
Hoe komt het dat deze generatie zo goed is?
“Dat zit in de opleiding. In de klassieke muziek heb je altijd Mozart-types gehad die vanaf een jaar of 3 al geweldig konden spelen, nu ook in de jazz. Op de conservatoria is de jazz sinds de jaren ‘80/ ’90 enorm geprofessionaliseerd.”
Bij Jong Metropole komen jazz en klassieke muziek bij elkaar..
“De huidige generatie luistert naar veel verschillende stijlen muziek. Dat was vroeger minder het geval. Een klassiek musicus luisterde vooral naar klassiek. Het is heel leuk om te horen dat na een paar dagen het nationaal jeugd orkest en het nationaal jeugd jazz orkest al in elkaar overlopen. Vorig jaar was voor mij de eerste keer bij dit project als artistiek leider. Die dynamiek was zo intens, dat kun je als componist onmogelijk op papier zetten.”
Hoe ziet de zomer er voor de musici eigenlijk uit, kunnen ze lekker een beetje muziek maken op de hei…
“Het is keihard werken. In 10 dagen wordt er 3 dagdelen per dag heel intensief gewerkt. Het gaat vooral om écht doen, niet alleen luisteren. Het is een enorme concentratie van energie.”
Wat gaan we horen?
“De laatste 200 jaar van klassieke muziek en de laatste 100 van de jazz komen voorbij. Veel verschillende stijlen en kleuren van verschillende arrangeurs en componisten. Jules Buckley, Snarky Puppy, de muziek van Rogier van Otterloo en een nieuwe suite van mijn hand ‘The Future is Now’ getiteld. Van symfonisch tot keihard groovend.”
Jong Metropole bestaat uit 70 musici, aardige uitdaging om die te leiden..
“Ik hou van groepen. Vroeger ging ik liever voetballen dan hardlopen of tennissen. Het is een cliché maar je kunt met veel mensen zoveel meer dan in je eentje. Door heel goed te luisteren, letterlijk muzikaal te communiceren kom je zo veel verder dan je ooit voor mogelijk had kunnen houden. Het hoeft echt niet altijd alleen harmonieus te zijn. Het mag ook best schuren en er moet ruimte zijn voor eigen persoonlijkheid en authenticiteit.”
Je wordt vaak geroemd om je talent voor het mixen van muziekstijlen. Naar welke muziek luister je zelf, behalve jazz?
“Ik zit nu in een compositieperiode en dan luister ik bijna nergens naar. Om me niet te laten beïnvloeden. Ik hou veel van oude muziek. Ook heb ik veel naar Bach geluisterd. Veel klassieke muziek gespeeld. Heel veel. Maar toen ik de vrijheid van de jazz ontdekte wilde ik niks anders meer. Het is een geweldig gevoel als je ieder moment kunt ingrijpen, kunt bepalen wat het beste is op dat moment. Jazz is een state of mind – hoe ga je om met openheid en vrijheid? Ik zag vorig jaar dat de jonge musici na die tien dagen op een andere manier naar de noten keken.”
Wanneer is jouw werk geslaagd?
“Bij elke stap die je met zo’n project maakt. Natuurlijk zie je klassiek geschoolden die het eng vinden om te improviseren en jazzmuzikanten die hun rol in zo’n grote groep moeten vinden. En soms lijkt iemand in het begin introvert maar blijkt al snel het tegendeel. Of zit er een solo tussen die je enorm verrast. Als muzikant kom je weleens vast te zitten. Bijvoorbeeld doordat je vooraf iets wilde wat niet lukt. Bij Jong Metropole kun je dat meteen als ervaring gebruiken omdat je de volgende avond gewoon weer op moet. En het spelen met zoveel andere muzikanten werkt ook goed. Die trekken je, als het nodig is, weer uit de modder.”
Over Jong Metropole: dit jaar is de allereerste samenwerking van Nationaal Jeugd Jazz Orkest, Nationaal Jeugd Orkest en Metropole Academy. Martin is samen met chef-dirigent van het Metropole Orkest Jules Buckley en artistiek leider van het NJO Ewout van Dingstee verantwoordelijk voor de artistieke invulling.