JONG METROPOLE: wíe wint dit bedrag? --- En Martin Fondse over Jong Metropole

15-08-2016
Binnen Jong Metropole worden er ieder jaar twee prijzen uitgereikt. De allereerste Rogier van Otterloo Award is er uit. Nu de Keep an Eye Outstanding Talent Award nog. Wie?

Volg Jong Metropole: < TERUG   VERDER >


Bij Jong Metropole horen ook twee nieuwe Awards: de Rogier van Otterloo Award en de Keep an Eye Outstanding Talent Award. De Rogier van Otterloo Award is een stimuleringsprijs van 5.000 Euro voor de meest talentvolle jonge componist, arrangeur, dirigent of orkestleider. Deze werd op 7 augustus uitgereikt aan Zacharias S. Falkenberg.
De Keep an Eye Outstanding Talent Award ter waarde van 2.500 Euro wordt toegekend aan de musicus die zich het meest onderscheidt als verbinder binnen de groep en is bedoeld voor verdere muzikale ontwikkeling. Zondag 4 september wordt de winnaar of winnares bekend gemaakt tijdens het optreden van Jong Metropole in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum.

Het is jong en het swingt (hoe zat het ook al weer?)

(foto Nic Limper) (foto Nic Limper)

Klassieke musici en jazzmusici samen in één orkest?
Het kan, en hoe. Dat bewijst het Jong Metropole. Een swingend en stomend orkest van formaat, samengesteld uit talentvolle jonge orkestmusici. Na een stevige en snelle opleiding spelen ze de sterren van de hemel. Volgend jaar weer!

Het borrelt en het bruist, het zindert en het zoemt. En vooral: het improviseert! Op het podium toveren ruim zestig jonge musici met grote concentratie en spetterend spelplezier groovyklanken uit hun instrument. Het is Jong Metropole, een orkest dat bestaat uit geselecteerde leden van het Nationaal Jeugdorkest (NJO) en het Nationaal Jeugd Jazz Orkest(NJJO), in samenwerking met het Metropole Orkest. Ze storten zich op vernieuwend werk en kruisbestuivingen tussen genres.

  • Martin Fondse is al jaren nauw betrokken bij beide orkesten, als artistiek leider van NJJO en als componist/arrangeur. ‘Ik wilde de klassieke en de jazzwereld meer laten samengaan,’ vertelt hij over het idee erachter. ‘Dat gebeurt al langer in ensembles, maar in orkestbezetting is het nog vrij nieuw. Tegenwoordig lopen jazz en klassiek gelukkig meer in elkaar over dan vroeger. Toen zeiden ze tegen klassieke pianisten dat je piano vals werd van jazz spelen of dat het slecht was voor je techniek. Onzin! Jonge musici zijn nieuwgierig naar allerlei muziek, die nu bovendien bereikbaarder is dan ooit.’

Voor de vijf concerten met eclectisch en swingend repertoire heeft Jong Metropole zeven lange zomerdagen zeer intensief gerepeteerd en daarnaast gewerkt in workshops en masterclasses.

  • ‘Voor de klassiek geschoolde mensen is het bevrijdend om los te komen van de klassieke noten. Ze beheersen hun instrument uitstekend, maar moeten leren om een andere taal spreken. Dat duurt even. In het Frans kun je al snel een biertje bestellen, maar een roman schrijven is andere koek. Het is een kwestie van veel oefenen en fouten durven maken. En uit je hoofd raken. Vaak hoor ik ze zeggen: ik was meer aan het redeneren dan aan het spelen.’

Behalve Martin Fondse dirigeert ook Jules Buckley, vaste dirigent van het Metropole Orkest.

  • ‘Hij is een kei, bijvoorbeeld in het laten swingen van de violen,’ zegt Martin Fondse. ‘In de muziek zitten veel syncopen, maar met een andere timing en functie dan in klassieke muziek. De stokvoering is ook anders. Jules haalt zó veel uit die musici!’

Jazzmusici zijn meer gewend om te improviseren en te swingen, maar ook voor hen is het samenspel in Jong Metropole leerzaam.

  • ‘Iedereen luistert heel intens naar elkaar en pikt veel op van het spel van anderen.’

Jong Metropole opende de NJO Muziekzomer en speelde vervolgens onder andere op het Grachtenfestival in Amsterdam en in Radio Kootwijk. Die avond was extra bijzonder, want de jonge componist/dirigent Zacharias Falkenberg ontving de prestigieuze Rogier van Otterloo Award, een nieuwe bij het Cultuurfonds ingestelde prijs die is vernoemd naar de man die tot 1988 het Metropole Orkest leidde.

De jury roemde het feit dat hij een duidelijke eigen stijl heeft en verrassende klankconcepten gebruikt. Behalve een geldprijs kreeg Zacharias de opdracht een werk te componeren voor Jong Metropole, dat volgend jaar wordt uitgevoerd. De jonge musicus is blij: ‘Voor zo’n groot orkest heb ik nog nooit iets gecomponeerd, dit is een prachtige kans. Met zo veel verschillende instrumenten en klankkleuren werken vind ik een enorme uitdaging.’
De meest veelbelovende musicus uit het orkest ontvangt nog de Keep an Eye Outstanding Talent Award, mogelijk gemaak dankzij de Keep an Eye Foundation.