Volg 'Spacemakers': < TERUG VERDER >
NAAR ALLE BERICHTEN
Bekijk ons videoblog uit 2018
Hier meer informatie en aanmelden
In haar keramische fotografische collages, installaties en schilderijen onderzoekt Marjolijn de Wit ideeën over toekomstige archeologie, de interpretatie van geschiedenis en onze relatie met de natuur en de gebouwde omgeving. De keramische onderdelen in haar werk verwijzen naar hedendaagse gebruiksvoorwerpen en architectuur, maar roepen ook het oude en historische op. Niets is wat het lijkt. Het gebruikte materiaal lijkt zacht maar blijkt hard, het lijkt plastic of papier maar blijkt steen. In het schilderen gebruikt ze vaak trompe d’huile achtige methoden. In de collages en installaties vervult keramiek deze rol. Door alleen stukken van een geheel te tonen plaatst De Wit zich tussen archeoloog en een visuele bedrieger in. Om zo niet alleen haar interpretatie van geschiedenis te laten zien, maar ook te bevragen hoe anderen uiteindelijk die van ons vertalen.
Marjolijn de Wit woont en werkt in Utrecht. Zij wordt vertegenwoordigd door Asya Geisberg Gallery in New York, Houg Gallery in Parijs en Otto Zoo Gallery in Milaan. Haar werken zijn onder meer gepresenteerd in • Torrance Art Museum, Los Angeles • Weserburg Museum of Modern Art, Duitsland • CODA Museum Apeldoorn • De Pont Museum, Tilburg • Gemeentemuseum, Den Haag • het Van Bommel Van Dam Museum in Venlo.
In 2007 ontving zij de Koninklijke Prijs voor de schilderkunst en in 2013 de PULSE Prize. Kijk hier voor een indruk van haar werk.