Volg Side by Side:
< TERUG VERDER>
NAAR ALLE BERICHTEN >
Volg de avond in foto's hier >
De Japanse cellist Hidemi Suzuki stond voor het eerst voor het orkest waar hij onder leiding van Frans Brüggen jarenlang deel van uitmaakte. Als alumnus van de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium staat hij ook voor een nieuwe generatie musici die nu deels hetzelfde artistieke DNA dragen.
Deze interessante combinatie stond garant voor opnieuw een bijzondere aflevering in de serie Side by Side-producties met het Orkest van de Achttiende Eeuw.
Het programma bevatte de één-na-laatste symfonieën van Haydn en Mozart, dus van beiden werk van hun grootste rijping. De beroemde symfonie 'mit dem Paukenwirbel', vernoemd naar de bijzondere opening met een paukenroffel, is een relatief serieus betoog van Haydn. Zijn gebruikelijke humor was wel een onderwerp in de hommage van Alfred Schnittke aan de twee componisten.
Als een postmodern ritueel voltrok zich in Moz-Art à la Haydn een gedramatiseerde stoeipartij met onvoltooide muziek van Mozart voor een pantomime. Van Mozart zelf stond een symfonie op het programma die van de drie laatste het minst bekend is, maar zeker even groots van karakter en visionaire momenten. Opvallend was het inlassen van een Oostenrijkse volksdans in het trio, en de nieuwe klank door de klarinetten die in opkomst waren en de hobo's van hun plek beroofden.