Vergeet nooit waarom je ooit begonnen bent met muziek maken - interview

Friederike Darius, producer Metropole Orkest

15-07-2021
Jong Metropole is een orkest van top conservatorium-talenten uit de jazz en de klassieke muziek. Deze zomer én najaar toeren ze door Nederland én Duitsland met een symfonisch jazz- & popprogramma. Friederike Darius, zelf zestien jaar lang orkestlid van het MO, vertelt: “Je moet je voelsprieten uit hebben staan voor kansen.”

Volg Jong Metropole: 
< TERUG   VERDER >
NAAR ALLE BERICHTEN >


Naar alle interviews > 

Ik verwacht dat er ook nog Jong Metropole baby’s zullen komen

Je speelde zelf als fluitiste lang in het Metropole Orkest, had je zelf mee willen spelen in Jong Metropole?
“Ja zeker, het is één groot feest. Studenten vertellen mij dat het hun leven heeft veranderd. Tijdens Jong Metropole werken de musici bijna twee weken lang heel intensief met elkaar samen. Je bouwt aan een netwerk voor het leven én je maakt vrienden voor het leven. Er zijn zelfs stelletjes ontstaan binnen het orkest. Ik verwacht dat er ook nog Jong Metropole baby’s zullen komen.”

Wat krijg je als gast wanneer je een kaartje voor Jong Metropole koopt?
“Wie deze zomer een van de concerten bezoekt ziet en hoort de nieuwe grote musici van morgen. Het enthousiasme en speelvreugde spatten ervan af. Dat voelt het publiek, de dirigent, iedereen. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die het niet waanzinnig leuk vindt. De musici werken heel hard met een jeugdig enthousiasme, een enorme spirit en drive. Kijk: je kan simpelweg spelen wat er op je bladmuziek staat of erop kicken om zo overweldigend mogelijk te spelen. Dat kun je niet leren, dat ontstaat in het moment, dat is de wisselwerking tussen mensen.”

De vijfenvijftig jonge musici spelen zich ‘in the picture’ van het grote publiek, de muziekindustrie én andere musici. Maakt dat de opstap naar een professionele loopbaan gemakkelijker?
“Je hoort regelmatig dat het goed gaat met de muziekindustrie en dat klopt cijfermatig. Alleen dat geld wordt vooral verdeeld onder de dj’s. Voor individuele musici is het vaak heel lastig. Veel muziekscholen zijn gesloten, jazzclubs en kamermuziekverenigingen verdwenen. Je moet het dus meer dan ooit van je netwerk hebben. Daarvoor moet je je voelsprieten uit hebben staan voor kansen. De musici gaan hun hele muzikale carrière profijt hebben van de ervaringen tijdens Jong Metropole.”

Het hoort erbij dat ze na die periode helemaal kapot zijn

Hoe zien die twee weken voor de musici eruit? 
“Het zijn hele intensieve dagen. Ze zijn ’s ochtends, ’s middags en ‘s avonds bezig. Naast de optredens en repetities zijn er allerlei workshops over de businesskant van het vak: over budgetten, marketing en communicatie, fondsenwerven. Ook op sociaal vlak is er veel te ontdekken – de orkestleden komen uit de hele wereld. En ze gaan natuurlijk niet vroeg naar bed. Het hoort erbij dat ze na die periode helemaal kapot zijn.”

Ze werken ook samen met topdirigenten, hoe is dat voor de jonge musici? 
“Er is gezond respect. De studenten luisteren heel aandachtig. Alles wat de dirigent zegt wordt dankbaar ontvangen. Dat is anders bij het Metropole Orkest. Die orkestleden zijn veel in overleg, ook regelmatig als de dirigent spreekt. De studenten van Jong Metropole zijn zeer bescheiden.”

Jong Metropole is uniek: er is geen vergelijkbaar orkest voor studenten in Nederland op dit artistieke niveau en van deze grootte. Veel musici spelen voor de eerste keer in zo’n groot orkest. 
“Ja, op conservatoria spelen sommigen wel mee in bigbands en ensembles. Maar zo’n groot orkest, 55 man sterk, dat hebben niet veel jonge musici meegemaakt. En voor velen is het ook voor het eerst dat er een dirigent voor ze staat. Alsof je autorijdt en er een verkeersregelaar ineens aanwijzingen geeft. Gitaristen kijken vaak omlaag, naar hun bladmuziek. Die zie je opeens opschrikken als de muziek stopt omdat er door de dirigent is afgeslagen.”

Jij speelde zestien jaar lang in het Metropole Orkest, wat kunnen de studenten volgens jou nog leren van het grootste professionele pop- en jazzorkest ter wereld?
“Het Metropole Orkest is één grote familie. De leden kennen elkaar zo goed, vaak beter dan hun eigen echtgenoten. Als een voetbalteam dat helemaal op elkaar is ingespeeld. Als ze een stuk voor het eerst spelen is het vaak al helemaal te gek. Veel musici van Jong Metrople moeten dat nog ontwikkelen maar ze leren heel snel.”

Als klassiek musicus droeg je vroeger een plissérok met kniekousen

Is er een generatieverschil, van toen jij in het Metropole Orkest zat en deze jonge conservatoriumstudenten? 
“Als klassiek musicus droeg je vroeger een plissérok met kniekousen. Die tijden zijn gelukkig voorgoed voorbij. Maar vooral op muzikaal gebied is er heel veel veranderd. Vroeger luisterde je als klassiek musicus naar Mozart, Bach en Beethoven. Nu is dat ook hiphop en andere muziek. Deze generatie heeft een enorme muzikale bagage. Dat is heel belangrijk om muziek echt te begrijpen - dat je een herinnering hebt aan een klank. Net als wanneer je een heel lekker gerecht eet. Dan is het wel handig als je die smaken al een keer geproefd hebt zodat je ze kunt herkennen. Als je bent opgegroeid met veel muziekstijlen en je speelt een stuk voor het eerst dan is het vaak niet helemaal nieuw. Het refereert aan iets dat je al kent.”

Denk je dat er orkestleden van Jong Metropole door zullen stromen naar het Metropole? 
“Dat is al gebeurd. We hebben regelmatig ontzettend goede harpisten, trompettisten, trombones, strijkers. Ja ze spelen zichzelf echt in de kijker.”

Kun je al iets vertellen over de Jong Metropole concerten dit jaar? 
“De zomereditie van Jong Metropole is vooral veel swingende jazz. Dirigent, componist, arrangeur en pianist Jochen Neuffer uit Berlijn is een goede bekende van het Metropole Orkest. Hij heeft al wat stukken voor het orkest geschreven. Saxofoniste en multitalent Kika Spangers, een groot talent die snel furore maakt, treedt op als solist. Een mooie combinatie aangezien Sprangers zelf deelnam als aanvoerder van de saxofoonsectie tijdens de allereerste editie van het orkest in 2015.” 

Wat is het beste advies dat je jonge musici kunt geven? 
“Wees jezelf trouw. Vertrouw op je eigen smaak en vergeet nooit waarom je ooit begonnen bent met muziek maken. Hou dat enthousiasme vast!”