Volg Festival Wonderfeel
< TERUG VERDER>
NAAR ALLE BERICHTEN >
Wij waren natuurlijk te vinden op de Bosplek, waar Keep an Eye Productieprijs winnaar Camiel Jansen op vrijdagmiddag de première van zijn compositie Het Toeslagenschandaal beleefde.
Maar we waren niet de enige! Het bijzondere podium, diep in de ‘s-Gravelandse bossen, was afgeladen met mensen die benieuwd waren naar het activistische stuk van de jazz geschoolde contrabassist en componist.
Na een bijzondere inleiding door kunsthistorica, schrijver en spreker Eva Rovers was de toon gezet - het is tijd voor opstand. Voor de compositie koos Jansen er zelf voor niet zijn geliefde contrabas ter hand te nemen, maar nam hij plaats achter een bureau. Geheel gekleed in grijze – bureaucratische - pakken vertelde het vijfkoppige blaasensemble aangevuld met geluidsfragmenten, aangestuurd door Camiel zelf het verhaal van het toeslagenschandaal. Onder toeziend oog van niemand minder dan Renske Leijten en Pieter Omtzigt, beiden een belangrijke spil in het naar boven halen van de onderste steen in deze affaire.
De geluidsfragmenten – wisselend van nieuwsberichten over het onderwerp tot de zo nu en dan haperende herinnering van onze minister-president – vormde een zesde stem in het bijzondere stuk. De compositie bestond geheel toepasselijk uit meerdere dossiers en behelsde een modern-klassieke kijk op het blaaskwintet.
Na afloop overhandigde Jansen de bladmuziek van de compositie aan Leijten en Omtzigt en werd hij (en het publiek) nog vurig toegesproken door beiden. En getuige de staande ovatie van het publiek, is het een onderwerp dat nog altijd volop leeft in de samenleving, waar de laatste noot nog niet over gespeeld is!