Gebruik niet alleen je ogen, maar ook je oren bij de Keep an Eye Filmscore Award

07-10-2022
Begin oktober vond in filmmuseum EYE opnieuw het jaarlijkse Keep an Eye Filmacademie Festival plaats. En het was ook dit jaar weer een feest om alle films van lichting '22 te zien én te horen. Dit feestje werd afgesloten met onder andere het uitreiken van de Keep an Eye Award voor de beste filmmuziek.

Volg het Filmfestival:
< TERUG   VERDER>
Naar alle berichten >


Voortaan met je ogen dicht naar een film luisteren?

Indrukwekkend om alle eindexamenfilms op het grote doek in de filmzaal van Eye te zien tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festival. Voor deze lichting was het extra lastig, want de studenten hebben veel last gehad van de coronapandemie. En tijdens hun studie konden veel excursies en masterclasses niet doorgaan. Ondanks dat zijn zij erin geslaagd om bijzondere en hoge kwaliteit films te maken.
Op de dag voor relaties werd ondermeer de Keep an Eye Film Score Award uitgereikt. Een prijs voor de compositie van de beste filmmuziek.

En de winnaar is ...

Adam Claussen bij de film Joan’s Theme.

De jury van de Keep an Eye Film Score Award 2022, Michel Schöpping, Kaveh Vares en juryvoorzitter Bob Zimmerman had een geweldige tijd met het kijken en luisteren naar de films. Opgenomen presentaties en interviews van de vier componisten die onlangs zijn afgestudeerd aan het Master Composing for Film programma van het Conservatorium van Amsterdam.
De jury schreef: "Voor de jury heeft de winnende componist de meest uitzonderlijke compositorische vaardigheden en expressieve kwaliteiten. De partituur in kwestie lijkt op het eerste gezicht conventioneel, maar blijkt vervolgens alle muzikale aspecten te beheersen. Muzikale aspecten: melodie, ritme, instrumentatie en thematische opbouw. Met name het gebruik van harmonie als expressief element is uitzonderlijk beheerst en kwam voor de jury als een verademing, omdat dit muzikale aspect bijna geheel verdwenen lijkt te zijn uit de hedendaagse filmmuziek.
Het scenario bood alle gelegenheid voor zowel de score als de bronmuziek om een belangrijke rol te spelen in dramaturgie en vertelling. Dat lijkt verleidelijk voor een componist, maar is tegelijkertijd ongelooflijk uitdagend en veeleisend.
Het interview onthulde een intense samenwerking met de regisseur, editor, geluidsontwerper en mixer. Deze samenwerking heeft geleid tot een score die volledig geïntegreerd is binnen het drama van de film op een zeer uitgewerkte manier en volledig in dienst van de film."

Special mention Mojan Alaiyeh

"Over een pastoor op regenlaarzen De componist die deze "speciale vermelding" krijgt, toonde veelbelovende compositorische vaardigheden en een interessante niet-conventionele benadering van de dramaturgie van muziek. Het nogal minimale gebruik van muziek met sterke vertelkracht in deze film liet ons toe naar meer te verlangen, hoewel 'minder' blijkbaar een keuze was. De muziek ondersteunt de dramaturgie zo goed als maar kan, met een zeer intelligent gebruik van het thematische muzikaal materiaal."