Volg Window of Opportunity:
< TERUG VERDER>
NAAR ALLE BERICHTEN >
Vanaf 26 maart zie je in Singer Laren een nieuw kunstwerk in de presentatiereeks Window of Opportunity. Kunstenaar Marielin Simons is de zevende deelnemer en maakt speciaal voor de locatie achter het monumentale raam aan de straatkant haar werk Yūgen. Simons noemt het haar levenswerk; een mystiek aangelicht matzwart bos. Een omkaderde wereld die de bezoeker vooral zelf moet komen ervaren. Kunstwerken hebben volgens haar namelijk geen uitgebreide uitleg nodig.
Marielin Simons (1991) groeide op in een boerderij in Drenthe. Tot en met haar 24ste woonde ze daar omgeven door bos, natuur en het buitenleven. Vroeg opstaan is ze van jongs af aan gewend. Ook al werkt en woont ze nu in Haarlem, nog steeds zorgt ze ervoor dat ze voor het ontwaken van haar partner en hond de deur al uit is. Voordat de wereld ontwaakt en externe stressfactoren beginnen te ontregelen. Haar werkdag start ze, als de drukte het toelaat, ontspannen in haar atelier. Met een kop koffie, wierook, kaarsjes, yoga en wat gepingel op haar gitaar. Daarna bekijkt ze haar kunstwerken en kan het echte werk beginnen. Vanaf dat moment vliegt de dag voorbij en lijkt de tijd niet te bestaan.
‘Aan mijn huis zie je hoe het met me gaat. Is het rommelig? Dan gaat het goed met me. Dan ben ik veel in mijn atelier en heb ik me daar compleet kunnen uitleven. Uitleven in het controleerbaar maken en op orde stellen van zaken. Dat doe ik met de kunstwerken die ik maak.’
Marielin Simons is een perfectionist. Iemand die zich erg kan storen aan bijvoorbeeld een plint die loslaat, een muurtje dat niet goed geverfd is of de foute kleur heeft. Iets dat te veel glinstert. Een irritant aanwezig geluid. Ze is erg gevoelig voor sociale verhoudingen en situaties. Het liefst grijpt ze in. Maar de wereld is niet controleerbaar, er zijn veel externe factoren en het is zo ongrijpbaar allesomvattend. Daarom schept ze omkaderde miniatuurwerelden. In die kleine opgesloten werelden heeft zij de regie. Niet alleen het eindresultaat is belangrijk, maar elke stap in het proces om tot dat resultaat te komen, dat alsnog nooit af en perfect is. Dat proces is niet rechtlijnig maar heeft allerlei vertakkingen en omwegen. Wat het kunstwerk is? Het eindresultaat dat de toeschouwer ziet, maar ook het proces daarnaartoe.
Kunst moet volgens Simons aantrekken en voor zichzelf spreken. Het moet vooral geen filosofisch betoog of een uitgebreide uitleg nodig hebben om het gebrek aan zeggingskracht te verbloemen. Het moet daarnaast ambacht uitstralen. ‘Kunst maken is een vak en een kunstenaar kan iets bijzonders creëren met zijn of haar handen, ik vergelijk het met een zanger die een goede stem moet hebben om aansprekende muziek te kunnen maken.’ Aldus Simons. Ze laat de verwachting los van kunst die begeleidende woorden behoeft ter uitleg, een beeld van de conceptuele kunstenaar die nog steeds vaak als ‘de’ hogere kunst wordt gezien.
Nog nooit is Marielin Simons in Japan geweest. Maar er zijn twee dingen die ze erg bewondert en waar ze een sterk verwantschap mee voelt: een diepgewortelde band met de natuur en de woorden die ze hebben uitgevonden voor onzichtbare zaken die meer met emotie en gevoel te maken hebben. Woorden waar we in het Nederlands maar moeilijk een vertaling voor kunnen vinden. Zodoende is de keuze voor de naam van haar kunstwerk gevallen op het woord ‘Yūgen’. En als we dat dan toch proberen te vertalen, is er een Engelse uitleg die luidt ‘An awareness of the universe that triggers emotional responses too deep and mysterious for words’. Of het woord ‘purposelessness’, want ook dat benadert het volgens filosoof Alan Watts.
Kunstenaars trokken vroeger van heinde en verre naar Laren om daar kunst te maken. Er ontstond een kunstenaarskolonie en een rijk cultureel klimaat. De mooie omgeving met de heide en bossen sprak aan. De hang naar het een zijn met de natuur lonkte. Datzelfde gevoel benadert Simons in haar werk. Of zoals ze zelf zegt: ‘Als ergens alles op zijn plaats valt, dan is het wel in de natuur. Daar voel ik rust. Het is logisch en het klopt.’
Yūgen is een omkaderd miniatuurlandschap van drie meter breed en twee meter dertig hoog. Een kunstwerk dat je gewoonweg zelf moet komen ervaren en dat geen filosofisch betoog behoeft.
Hier vind je meer informatie >
Het kunstwerk van Window of Opportunity is tijdens de openingstijden van het museum zonder toegangskaartje te bekijken.