Volg 'de Zeecontainers':
< TERUG VERDER>
NAAR ALLE BERICHTEN >
Het Zeecontainerprogramma was altijd een iconisch onderdeel van het Over het IJ Festival. Vanaf dit jaar pakken ze dit programma uit en maken de makers op andere locaties (dan een container) een korte voorstelling waarbij de locatie zelf het uitgangspunt is.
De jonge makers van Unboxed ontvangen door de steun van Keep an Eye binnen een traject van drie maanden allerlei workshopdagen en begeleiding bij de conceptontwikkeling van hun voorstelling.
Werken met een locatie staat hierbij centraal. De makers hebben uiteindelijk twee weken, vóór het festival plaatsvindt, de tijd om hun uiteindelijke korte voorstelling te maken op een specifieke locatie. De voorstellingen zijn zorgvuldig ingedeeld in vier verschillende tours waarbij je een wandeling maakt langs drie verschillende voorstellingen van 15 minuten, onder begeleiding van een dramaturg of programmamaker.
De NDSM is een plek die bestaat uit water en beton. Een plek uit de grond gestampt voor grote apparaten en industrie. Een plek waar een mens maar beter op haar hoede kan zijn. Hoe hou je je staande in een omgeving die niet gemaakt is voor de menselijke maat?
De drie makers in deze route gaan allemaal een directe confrontatie aan met de hardheid van de NDSM. Welke dansbewegingen gaan er schuil in de betonnen ondergrond van de straat? Kun je als wezen van zacht vlees een spoor achterlaten in een omgeving van steen? Of hebben we gewoon niks te zoeken op een plek die ons kan vermorzelen? In deze tour is te zien hoe drie makers de vraag beantwoorden die de NDSM iedereen stelt die haar durft te betreden: wat heb je hier te zoeken??
Een nostalgische viering van dans van de straat: de rush, littekens en het samenzijn. Danser en poppenspeler Oliver Wagstaff gaat terug naar de kunst die op straat ontstaat. Als puber begon hij samen met vrienden te dansen op een schoolpleintje: de vaste hangplek van zijn breakdance crew The Millitia. Nu hij is afgestudeerd van de dansacademie volgt hij het spoor terug naar waar het voor hem begon. Naar het nostalgische gevoel van dansen zonder doel, van gebouwen afspringen voor de rush, je lichaam tot het uiterste drijven. Naar herinneringen waarin wonden en breuken gevierd werden.
Waarom kiezen jongeren toch voor de straat? Wat betekent dit gevoel voor kunstenaars die naar de steriele dansvloer zijn verhuisd? Oliver stelt voor Over het IJ een nieuwe crew samen, gemaakt van poppen van textiel die elkaar ontmoeten op straat. Een zomeravond in Amsterdam waar ze het gevoel van samenzijn en de eeuwige jeugd opzoeken. Waar de jongere ik en de Oliver van nu verhalen en ervaringen delen. Kom genieten van de littekens die wel weer genezen. Wees niet bang voor het asfalt.
Ons nietige gevecht met de tijd. In de verte bij het water wordt een zacht lichaam geboren. De tijd start. Het lijf onderzoekt, ontmoet, is blij en depressief, heeft lief en neemt afscheid. Vanaf een afstandje kijk je door een verrekijker. Langzaamaan zie je hoe het vlees verandert door de hardheid van het beton en de tijd. Beeldend theatermaker Noah Janssen legt met fantasie de kwetsbaarheid van de mens bloot. In plaats van antwoord te geven op de vraag hoe we mens moeten zijn, roept hij op om extreem te genieten van het feit dat we meestal niet eens bedreven genoeg zijn om mens te zijn.
I was born at 7:00 a.m. speelt met de gedachte dat het misschien best jammer is dat je dood gaat. Want je hebt moeite in het leven gestoken. Vervolgens blijkt dat alles voor niets, want als er genoeg tijd verstrijkt ben je te verteerd of verbrand om daarbij stil te staan.
Een walgelijk schitterende nachtmerrie bij daglicht. Je ziet een vrouw op een onbestemde plaats, ze lijkt verdwaald, jij komt dichterbij. Op het eerste gezicht lijkt ze kwetsbaar, maar in haar schuilt een duister wezen. De grenzen van wat menselijk is vervagen steeds meer en langzaam word je een donkere wereld ingezogen. Regisseur Marieke Reijnen en acteur Luka Krijbolder zijn locatietheatermakers in hart en nieren. Alles wat aanwezig is op een plek wordt meegenomen in een wereld die zij samen tot leven wekken. Zo ook in Roadkill, een luguber verhaal met gruwelen die je eigenlijk niet wil zien. Dus kom vooral kijken!
IJ Producties is verantwoordelijk voor het al maar groeiende Over het IJ Festival op de NDSM-werf en zet zich daarnaast het hele jaar rond in voor talentontwikkeling door middel van verschillende trajecten zoals het nieuwe makers programma, het Over het IJ Atelier en het UNBOXED (voorheen zeecontainerprogramma), waar de Keep an Eye Foundation sinds 2022 een steen(tje) aan bijdraagt!