Volg onze Uittips:
< TERUG VERDER > INDEX >
Naar alle berichten >
Aartswoud, wie kent het niet? Of misschien: wie kent het wel? Drummer Joost Patocka en zijn vrouw, zangeres Francien van Tuinen, hebben tien jaar geleden met hun drie kinderen het drukke Amsterdam verlaten. Ze zochten de ruimte die nodig was om zich helemaal op hun muziek te kunnen focussen. Die vonden ze in het prachtige dorp Aartswoud, Noord-Holland.
Bij aankomst op hun nieuwe stek lag er een grote stapel welkomstkaartjes op de deurmat. Het bleek tekenend voor de aard van de Aartswouder, die uitblinkt in hartelijkheid, openheid en gemeenschapszin.
Aartwoud heeft een mooie kerk en de twee musici informeerden al snel of ze de kerk als podium konden gebruiken om jazzconcerten te organiseren. Jazz was niet bepaald iets dat leefde in het dorp, sterker nog, veel inwoners hadden geen idee wat ze zich erbij moesten voorstellen. Maar met de gezonde dosis nieuwsgierigheid die de Aartswouder eigen is, had men desalniettemin wel oren naar het plan.
Het eerste concert was meteen al raak. In de bomvolle kerk speelde het Benjamin Herman Trio de sterren van de hemel, terwijl speciale gast Jules Deelder zijn gedichten de kerk in vuurde. Het volgende hoogtepunt was het optreden van jazzzangeres Rita Reys met het trio van bassist Ruud Jacobs.
Vanuit de hele regio en zelfs uit andere delen van het land kwam inmiddels het publiek. De sfeer in de kerk met kaarsen, muziek van topmusici en ontmoetingen met de artiesten na afloop van het concert in café De Stompe Toren: dit alles maakte de concerten tot een unieke gebeurtenis. De Jazzkerk was geboren.
De afgelopen jaren zijn er prachtige concerten geweest. Kees van Kooten die als gast trombone speelde met The Ploctones, Nico Dijkshoorn die dichtte over Aartswoud terwijl Krupa & The Genes speelden. Mathilde Santing bracht de bezoekers in vervoering, Matthijs van Nieuwkerk en Wilfried de Jong vertelden over hun liefde voor jazz. En het Jazz Orchestra of the Concertgebouw verzorgde maar liefst drie keer een kerstconcert.
Inmiddels zijn er ook twee internationale festivals georganiseerd: jazzfestival Trommel, dat helemaal draait om drummers als bandleiders, en Stemmenfestival Voois, waarin de stem centraal staat. Zeker is dat de Jazzkerk blijft bestaan. Of zoals Jules Deelder schreef in zijn bekende ode aan de jazz: Jazz was, Jazz is.