De kijkkast van Nicole Kroes over een langeafstandsrelatie is haar eigen persoonlijke verhaal.
Maar uiteindelijk gaat het er om dat iedereen er iets anders in ziet… “Mijn verhaal is de inspiratie voor mijn kijkkast. Maar uiteindelijk moeten mensen hun eigen verhaal erbij kunnen verzinnen. Iemand dacht dat het over een schrijver ging - door de typemachine. Ik denk dat veel mensen er wel een liefdesverhaal in zien.”
Is het liefdesverhaal goed afgelopen? “Het was in het eerste jaar van de filmacademie. Hij woonde in New York. Die relatie had veel invloed op de eerste tijd op de academie. Ik vond het mooi om er daarom ook mee af te sluiten.”
In de kijkkast zitten ook tralies.. “Je zit gevangen in een situatie die je wilt veranderen maar dat kan niet. Stoppen is namelijk de enige manier om het te veranderen. Uiteindelijk was de afstand toch te groot.”
Je kijkkast is gebouwd in een oude koffer… “Ik spaar oude koffers. Ik vind het erg leuk om marktjes rond te gaan, maar ik vind ze ook op straat. Als ik zo’n koffer heb vraag ik me af waar die allemaal geweest is.”
Is er een lijn te herkennen in de werken die je toe nu toe gemaakt hebt? “De kijkkast staat helemaal los van wat ik normaal doe. Ik vond het tof om te doen. Zo’n kijkkast is toch een soort filmische wereld.”
Van wie heb je tot nu toe het meeste geleerd? “Meerdere mensen. Iedereen heeft zijn eigen stijl. Zeker nu leer ik van elke opdracht, elke klus.”
Waar komt je inspiratie vandaan? Overal. Heel veel films kijken, fotograferen, zoeken in de bieb. Vaak maak ik een moodboard. Ook voor de kijkkast – daarmee creëer ik een sfeer. Daarna wordt het concreter.”
Wat is er zo leuk aan je vak? “De afwisseling, het creatief bezig zijn, het samenwerken. Iedereen heeft passie voor het vak. Je maakt met elkaar iets.”
Wat zijn lastige kant van het vak? “Het kan zwaar zijn. Dit werk is geen 9 tot 5 baan. Ook fysiek is het soms zwaar – bijvoorbeeld met tillen. Als je het wilt moet je er echt voor gaan.”
Wat hoop je te bereiken? “Daar ben ik nog zoekende in. Misschien wil ik me specialiseren in foodstyling. Of ik op een set wil werken tijdens het draaien of juist in het proces daarvoor waarin je bezig bent met het ontwerp, dat moet ik nog uitzoeken.”
Naar de expositie in Galerie Pouloeuff Interview: Juliëtte de Swarte