Volg Graphic Matters:
< TERUG VERDER>
Naar alle berichten >
Sinds 2019 werkt Keep an Eye samen met Graphic Matters, een prachtig instituut dat jonge makers opleidt en geweldige kansen biedt. En daarnaast een groot publiek van jong en oud enthousiasmeert en informeert over de kracht van beeldtaal.
Economische voor- of tegenspoed heeft invloed op kunst en vormgeving. De geschiedenis laat zien dat zware tijden kunnen leiden tot uitzinnige en overdadige vormgeving. In de vier masterclasses werd het begrip ‘inflatie’ letterlijk als inspiratie genomen.
Deelnemers waren niet gebonden aan één medium, waardoor de masterclasses voor iedere maker interessant waren. Dit zorgde voor een zeer gevarieerde groep creatieven: illustratoren, typografen, ruimtelijk-, fashion- en grafisch ontwerpers. Sommige van hen waren nog student; anderen hadden al jarenlange werkervaring. Deelnemers kwamen uit alle delen van de wereld – van Breda tot aan Korea, van Bulgarije tot aan Engeland. Deze verschillende achtergronden creëerden een bijzondere en leuke groepsdynamiek, waarin er niet alleen van de masters, maar ook veel van elkaar geleerd werd.
De masters vertelden over hun praktijk, werkwijze en inspiratiebronnen aan deelnemers en externe gasten tijdens de Blow Up Talks. In de eerste week dook KiteLab in de verschillende verhalen, betekenissen en vormen van vliegers en hoe hij ze gebruikt en inzet in zijn eigen praktijk.
Tools For Action vertelde, naast de indrukwekkende projecten die de stichting heeft gerealiseerd, over de geschiedenis van opblaasbare kunst, architectuur en activisme.
In week 2 nam Damien Poulain het publiek mee in zijn kleurrijke praktijk en de daarbij horende gevarieerde projecten. En ging Steve Messam dieper in op enorme inflatables en zijn unieke en herkenbare werk.
Met de masterclass ‘Infinite range, zero weight’ daagde KiteLab de deelnemers uit om een eigen vlieger te ontwerpen én te bouwen. Hoe kan een voorwerp dat zwaarder is dan lucht vliegen? Met zijn kennis over aerodynamica, kleur en beweging, bracht Victor verdieping over zowel vorm als grafisch design. De groep was bloedfanatiek. Na een korte introductie over de mogelijkheden en de verschillende vormen van vliegers, gingen zij meteen met ambitieuze plannen aan de slag. Schetsen, denken, testen, opnieuw maken, naaien, kleuren en uiteindelijk natuurlijk vliegen!
Veel deelnemers werkten voor het eerst met bepaalde materialen en naaimachines, waardoor de uitvoering ook een uitdaging was. Na drie lange dagen, inclusief een nodige eindsprint, waren de prachtige vliegers klaar. Iedere vlieger totaal anders, maar een perfecte reflectie van de maker.
In het andere gedeelte van De Uitvindfabriek werkte Bambi van Balen (Tools for Action) met diens groep aan de masterclass ‘Floating Assembly. Don’t forget your swimwear’. Die bracht hiermee een combinatie van opblaasbare kunst, architectuur en activisme naar Breda. Deelnemers werden aangemoedigd om gigantische instrumenten, wearables, of andere drijvende objecten te bedenken voor een bijeenkomst op het water. Door te werken met bijzondere machines en nieuw materiaal waren de deelnemers in staat te spelen, experimenteren en uiteindelijk hun opblaasfantasieën te realiseren.
De hechte groep creëerde na het afronden van hun eigen projecten nog extra groepswerken volgens het D.I.T. (do it together) principe. De Uitvindfabriek werd volledig gevuld met allerlei kleurrijke opblaasobjecten; klaar om het water in te gaan! ...
Op de derde en laatste dag presenteerden beide groepen de resultaten bij BRACK. Als een grote, kleurrijke optocht vertrokken de deelnemers met hun werken door de straten van Breda. Dit zorgde voor de nodige blikken, vrolijke (maar ook vragende) gezichten en leuke opmerkingen van voorbijgangers. Met enige spanning trotseerde de Tools For Action-groep het water. Ondanks dat sommige inflatables toch niet zo waterproof bleken, was het een indrukwekkend spektakel waar veel gelachen werd. Ook de vliegers stegen op en creëerden een kleurexplosie, die sterk afstak tegenover de grijze lucht. Resultaten om trots op te zijn.
Tijdens de masterclass ‘Before the thought, there is the dream’ liet kunstenaar Damien Poulain zijn deelnemers een eigen dekmantel creëren. Deelnemers begonnen met het observeren van De Uitvindfabriek, om vervolgens daarop te reflecteren door te schilderen op textiel. Pas na deze eerste opdracht werd het einddoel door Damien onthuld: van de doeken werd een kledingstuk gemaakt om je persoonlijke innerlijke wereld op te blazen (blow up) en naar buiten over te brengen (blow out). Dit resulteerde in nieuwe technieken en manieren van werken, waarin de deelnemers snel moesten schakelen en anders naar het werk leerden kijken.
De Engelse omgevingskunstenaar Steve Messam pakte het groots aan. Met ‘Bigger Than A House (Exploring scale with inflatables)’ verkende deelnemers de schaal van de echte wereld door iets te creëren wat groter is dan een huis. Na een korte introductie over inflatables in de openbare ruimte gingen de deelnemers meteen aan de slag. Met enkel vuilniszakken en tape werden er gigantische vormen gecreëerd. Omdat het werk van Steve altijd een relatie met de omgeving aangaat, ging de groep in teams in het Valkenbergpark in Breda op zoek naar geschikte plekken. De laatste dag werden alle vormen gereed gemaakt zodat ze goed op de bomen zouden aansluiten.
De presentatie van Damiens groep vond plaats op de plek waar de deelnemers hun inspiratie opgedaan hadden. De werken verschilden van een poncho tot aan een jurk met vleugels. De eindresultaten van Steve Messam’s groep waren voor korte tijd te zien in het Valkenbergpark. De enorme rood-wit gekleurde inflatables zorgden voor veel bekijks. Het verraste voorbijgangers en kinderen genoten van de bijzondere vormen die met de wind meebewogen. Ook de zon kwam door, waardoor een afsluitende borrel in het park met de hele groep natuurlijk ook niet meer kon ontbreken. Een geslaagde laatste dag van twee weken Summer School!