Volg het Kleinkunst Festival:
< TERUG VERDER >
Naar alle berichten >
Op 10 november opende Codarts haar deuren voor een inspirerende workshopdag voor deelnemers van het Amsterdams Kleinkunst Festival en studenten van de Codarts muziektheateropleiding. Het seminar richt zich op de zakelijke ontwikkeling van nieuwe makers. Welke zakelijke keuzes maak je aan de start van je carrière zodat er een stevig fundament wordt gelegd voor de toekomst?
Deze vraag en nog veel meer andere vragen werden voorgelegd aan twee iconen binnen de Nederlandse theaterwereld. Theatermaker Steef de Jong en het cabaretduo Yentl en de Boer waren te gast. Zij gingen onder leiding van twee studenten in gesprek met de deelnemers over hun motivatie om te creëeren, de zakelijke keuzes die zij maken in een artistiek proces en het geheim over hoe je in korte tijd zoveel prijzen achter elkaar kunt winnen.
Steef is een veelzijdige theatermaker, regisseur, liedjesschrijver en beeldend kunstenaar, die de grenzen tussen kunst en kitsch, ratio en emotie, realiteit en verbeelding verkent. Met prijswinnende producties zoals "Stevens Testosteron Revue", "Groots en Meeslepend wil ik leven" en "Sisi Boy" heeft hij zijn sporen verdiend. Daarnaast werkte hij samen met Alex Klaasen in "De Modern Art Revue" en heeft hij een reeks eenmansoperettes gecreëerd.
In 2023 werd zijn productie "De Dappere Soldaat" geselecteerd voor het Theaterfestival en ontving hij de Gieskes Strijbis Podiumprijs.
Het muzikale cabaretduo bestaande uit Yentl Schieman en Christine de Boer, staat bekend om hun ijzersterke liedjes en scherpe humor. In 2013 wonnen ze zowel de jury- als publieksprijs van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Hun liedjes "Ik heb een man gekend" en "Het is begonnen" werden daarna ook bekroond met de Annie M.G. Schmidtprijs in 2014 en in 2020 voor het beste theaterlied van het seizoen.
Momenteel treden ze op met hun nieuwe voorstelling "Modderkruipers", waarmee ze in 2023 de Poelifinario wonnen in de categorie Kleinkunst.
's Middags ontmoetten de deelnemers Marius van Reeuwijk, een expert in digitale muziekstreaming. Als de drijvende kracht achter MVSEI Music Group biedt hij distributie- en labeldiensten aan artiesten en platenmaatschappijen. Marius is bedreven in online promotie, artiesten- en merkontwikkeling en het opzetten van social media-campagnes rond muziekuitgaven. Hij beheert ook fanrelaties voor artiesten en labels.
Tijdens zijn masterclass-sessie dook Marius dieper in de 'Digital Mindset', waarbij de opkomende artiesten werden uitgedaagd om hun korte- en langetermijndoelen te definiëren, hun rol in het digitale landschap te begrijpen en een mindset te ontwikkelen om deze doelstellingen te bereiken.
Advocate Jet Hootsmans van De Kunstenbond gaf een workshop met de titel "Auteursrecht van spreken". Hierin werd besproken hoe je intellectuele eigendomsrechten beschermt en wat de verschillen zijn tussen BumaStemra, NORMA en Sena. Deze onderwerpen zijn van essentieel belang voor alle kunstenaars en creatieve professionals die inkomsten genereren met hun eigen geschreven materiaal.
Seminar Artist in Business is onderdeel van de AKF Keep an Eye Masterclasses die het Amsterdams Kleinkunst Festival en de Keep an Eye Foundation jaarlijks organiseren. De masterclasses verhogen de kwaliteit van deelnemers aan het concours om de AKF Sonneveldprijs en versterken daarmee de kleinkunstontwikkeling in Nederland als geheel. Daarnaast bevorderen zij de samenwerking tussen kunstvakopleidingen en het professionele werkveld. Vanaf januari 2024 volgen de zes halve-finalisten nog een drietal (publiek toegankelijke) masterclasses om hun artistieke ontwikkeling te bevorderen.
Blijf op de hoogte >