Interview met Keep an Eye International Jazz Award 2015 jurylid PETER BEETS

24-03-2015
“Ik kijk als muzikant anders dan bijvoorbeeld een programmeur.” Peter Beets, pianist en Edison-winnaar, was een van de juryleden tijdens de halve finales van de Keep an Eye International Jazz Award.

“Muzikanten mogen best ook lol hebben op het podium.”

En… was het een lastige keuze, is altijd de vraag aan de juryleden
“We hadden zeker verschillende ideeën, maar uiteindelijk moet je er toch met z’n allen uit zien komen.”

Dus werd het meeste stemmen gelden?
“De bands werden beoordeeld op een vijftal punten: interactie, originaliteit, performance, een eigen compositie en een Wayne Shorter arrangement. De bands met de meeste stemmen wonnen. Ook heel belangrijk was het samenspel van de hele groep, dus niet alleen het talent van de naamgever.”

Waarin verschilden jullie van mening?
“Ik kijk als muzikant anders dan bijvoorbeeld een programmeur. Die let niet zozeer op de nootjes en meer op het totaal van het optreden zoals uitstraling, spelplezier, eventueel een aankondiging of een leuke outfit.”

Hadden de muzikanten een leuk jasje aangetrokken?
“Bij sommige musici liet de presentatie nog wel wat te wensen over. Die muzikanten zitten ook in de muziek vaak op een eilandje. Het publiek wil ook wat. Voor de gast is het optreden een avondje uit, hij heeft een kaartje gekocht en speciaal een jasje aangetrokken.”

Dus het gaat ook om het plaatje? 
“Bands moeten zichzelf ook in de markt zetten. Zeker in deze tijd, nu de markt mager is. De meeste jonge muzikanten denken niet na over hun toekomst. Ze moeten nog leren hun publiek te dienen. Respect voor je publiek, dat is erg belangrijk.”

En wat vind jij vooral belangrijk? 
“Dat de muzikanten de geschiedenis kennen en van daaruit hun eigen stijl ontwikkelen. Jazz begon een jaar of honderd geleden als dansmuziek. Maar op veel jazzmuziek van tegenwoordig kun je niet meer dansen al zou je het willen – het is ritmisch niet sterk genoeg. De band zou als groep het publiek weer aan het dansen moeten krijgen, zelfs met moeilijke maatsoorten en ingewikkelde grooves.”

En tijdens de halve finales, had je zin om van je stoel af te gaan? 
“Er waren zeker een paar betoverende en hard swingende grooves bij, waar je moeilijk stil bij kon blijven zitten.”

Wat vond je van het niveau van de avond? 
“Heel hoog. Ik snap waarom zoveel internationale studenten aan het Conservatorium van Amsterdam willen studeren.”


De overige juryleden waren:

  • Willem Friede: Pianist; arranger; composer; New Cool Collective; musical director of New Cool Collective Big Band 
  • Michael Moore: Saxophonist; clarinetist; composer; winner Boy Edgar Prijs 1986; winner North Sea Jazz Festival Bird Award 2000; teacher at Prins Claus Conservatorium, Groningen; teacher at CvA; player at a.o. ICP and All Ellington
  • Frank van Berkel: Producer; programmer Festival Jazz International Rotterdam, Red Ear; director Stichting Loop Alive
  • Ruud van Dijk: Jury Chair (non-voting), head of the Jazz Department CvA

Interview: Juliëtte de Swarte