Make way for Spacemakers #7! Dit keer met beeld én geluid

09-10-2024
Vanaf 2 september 2024 is Galerie Pouloeuff voor de zevende keer overgenomen door drie jonge kunstenaars voor de jaarlijkse residentie-masterclass Keep an Eye Spacemakers. Spacemakers bood de deelnemende kunstenaars Madeleine Elisabeth Peccoux (1998), Pelle Nijburg (1994) en Yawen Fu (1996) de ruimte om veel te experimenteren en hun artistieke praktijk vanuit een nieuw perspectief te benaderen. In deze periode werden de kunstenaars uitgedaagd om met een kritische houding ons collectieve verleden op te graven, om die vervolgens vanuit een nieuw, moreel-gedreven perspectief te herbouwen. De werkperiode schonk de kunstenaars een nieuwe manier om gearchiveerde verhalen te hervatten, te herinterpreteren of er nieuw belang aan te geven.

Volg de Pouloeuff Spacemakers:
2023 >   2022 >   2021 >   2020 >   
2019 >   2018 >


NAAR ALLE BERICHTEN >

In samenwerking met Beeld en Geluid

Dit jaar was de Spacemakers residentie in samenwerking met het mediamuseum Beeld & Geluid. De kunstenaars kregen tijdens de residentieperiode toegang tot het uitgebreide archief van Beeld & Geluid, om nieuw werk te ontwikkelen met het archiefmateriaal dat ze hierin ontdekten. De resultaten van de residentieperiode zijn van 29 september tot en met 27 oktober te zien in een aansluitende expositie in Galerie Pouloeuff. 


Deze editie van Spacemakers hebben Tudor Bratu (RO/NL, 1977) en Julia Waraksa (PL/NL, 1998) zich tijdens de residentieperiode ingezet om de deelnemende kunstenaars te begeleiden bij hun artistieke ontwikkeling.

Bratu en Waraksa

Bratu en Waraksa ontmoeten elkaar op het kruispunt van taal, archiefpraktijken, fotografie en installatie als onwillige getuigen van de kleine discoursen die de geschiedenis als geheugensteun over zichzelf afroept. 
Literatuur, filosofie, beeldanalyse, drukwerk, analoge of digitale projecties en essayistische vormen worden instrumenten voor het onthullen, onderstrepen en decoderen van de discoursen van het verleden, die vaak moeiteloos versmelten met hedendaagse urgente onderwerpen zoals geschiedenissen van migratie, racisme, geweld en oorlog, en systemisch anders-zijn. 
Naast hun samenwerkingsprojecten hebben ze elk hun eigen praktijk op het gebied van design, fotografie en beeldende kunst. Hun gezamenlijke studies omvatten kunstgeschiedenis, filosofie, fotografie en grafisch ontwerp, terwijl hun werk installaties, video, fotografie, drukwerk en kunst in de openbare ruimte omvat. 

Tudor Bratu studeerde af aan de Gerrit Rietveld Academie, de Rijksacademie en aan de Universiteit in Amsterdam. Zijn werk is opgenomen in verschillende internationale collecties, zoals de Bibliotheque Kandinsky van het Centre Pompidou, het Amsterdamse Fotografiemuseum FOAM, de collectie van de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten en de Allard Jakobs Collectie.
Julia Waraksa studeerde af aan de KABK Den Haag.

De deelnemende kunstenaars voor deze editie

Madeleine Elisabeth Peccoux (1998) onderzoekt mogelijke toekomsten en identiteiten, de overlap tussen arbeid en vrije tijd, kunst en leven, en fictie en realiteit. Dit komt tot uiting in formele documenten, installaties, performances, fotografie, prentkunst, tekst en video.

Pelle Nijburg (1994) maakt films waarin ze sociale relaties en eigentijdse fenomenen in alledaagse mise-en-scènes op een intieme wijze verbeeldt. Tijdens Spacemakers maakt zij audiovisueel werk op basis van filmarchief, waarin ze streeft naar een ode aan de verbeelding.

Yawen Fu (1996) creëert kunstwerken waarin ze de lagen van biografische ervaringen, verstoring van de moderniteit, geweld en rouw om het verdwijnende en het onopgemerkte verkent. Tijdens Spacemakers presenteert Fu een video-installatie over een nooit eerder opgemerkte persoon in een archief.

Hier een impressie van het werk dat de 'Spacemakers' vóór de residentie-masterclass-periode maakten.