Simon won in 2020 de Keep an Eye Young Designer Grant ter waarde van € 12.000,-. Hij studeerde af met het concept de Emotiefluisteraar. Een bril met een subtiel ingebouwde camera. Die camera leest de basisemoties van degene waar je mee in gesprek bent: angst, blijdschap, boosheid, bedroefdheid en verrassing. Een speciaal ontwikkelde smartphone-app zendt het signaal van de bril naar een sleeve die over je onderarm zit. Deze Emotiefluisteraar duidt met trillingen op verschillende plekken aan wat de gezichtsuitdrukking van de ander is. Je kan iemand voelen glimlachen.
• Deze Hoe-is-het-nu-met-je kwam in 2024 tot stand.
Keep an Eye Grant
“Ik heb voor de Keep an Eye ontwikkel-bijdrage een bestedingsplan opgesteld voor verbeteringen aan de infrastructuur van mijn kantoor, het ontwikkelen van een nieuw project en om audio programmatuur te beheersen. Een verbetering van computers, scanners en een bureaustoel zijn van grote waarde om efficiënter en met een hogere kwaliteit te kunnen werken. Haptische Esthetica is een onderzoeksproject waarin een vernieuwende methodologie wordt ontwikkeld die het ontwerpveld inclusief maakt en de perceptie van ontwerpers verbreed en verdiept. Daarnaast wil ik mij toeleggen op het begrijpelijk maken van innovatie, design en inclusie via podcasts.”
Visually Impaired People
In de periode dat hij zijn gezichtsvermogen verloor, studeerde Simon Dogger aan de Design Academy Eindhoven. Na vier jaar leren omgaan met een andere wereld pakte hij de studie weer op en werd één van de eerste blinde ontwerpers die afstudeerde. Nu is hij druk bezig ontwerp-opleidingen toegankelijk te maken voor VIP’s (Visually Impaired People). “Als je blind bent zie je sommige dingen beter.”
“Ik heb geen enkele twijfel gehad dat ik weer zou gaan ontwerpen. Ik werd blind en al vrij snel wilde ik weer terugkeren naar de academie. Uiteindelijk duurde dat vier jaar omdat ik eerst moest revalideren.”
Topontwerpers
“VIP’s zijn fantastische ontwerpers. Misschien wel beter dan ziende mensen. Ze zijn vindingrijker omdat ze iedere dag te maken hebben met uitdagingen die ze moeten oplossen. En ze krijgen veel te maken met vooroordelen en discriminatie. Het zijn daarom ook inclusievere ontwerpers – zíj́ ervaren iedere dag vooroordelen en discriminatie.
Ik hoor ook vaak dat ze beter kunnen kijken. Figuurlijk dan. Ze kunnen door dingen heen kijken, omdat ze minder worden afgeleid door bijvoorbeeld lichaamstaal. Daardoor komen ze sneller tot de kern van een probleem.”
Fouten maken
“Het ontwerponderwijs is steeds meer verschoven van maken naar denken. Studenten leren steeds minder door te ‘doen’. Dat komt doordat we alle antwoorden kunnen vinden op het internet. Daardoor maken studenten minder fouten. Dat lijkt ideaal, maar als je nooit fouten maakt, durf je minder dingen te doen die je nog niet gedaan hebt. Dat geeft een enorme druk. Niet alleen op het ontwerpproces maar op het hele leven.
Plus: met je handen werken, aanraking, is een primaire levensbehoefte. Als je te veel in je hoofd gaat zitten is de kans groter dat je er niet meer uitkomt. Door dingen aan te raken, creëer je vrijheid in je hoofd.”
Raar land
“We zijn een raar land wat betreft gelijkwaardigheid in Nederland. Veel mensen denken dat we open en tolerant zijn. Dus dat thema’s als inclusiviteit, diversiteit, arbeidsparticipatie en gelijke kansen vanzelfsprekend zijn. Maar we scoren laag op inclusie- en diversiteitstests in Europa.
Ik hoorde laatst iemand van het ministerie van VWS zeggen: in een open en tolerante samenleving zoals Nederland geloven we dat initiatieven vanuit de mensen zelf moet komen. Het ging hier over het meer toegankelijk maken van speelparken voor mensen met een handicap.
Ik geloof niet dat het zo werkt. Want een ondernemer moet investeren en die denkt: waarom zou ik dat doen? In dit speelpark komen geen mensen met een beperking. Wat die ondernemer niet beseft is dat ze niet komen omdat het niet toegankelijk is.”
Project
“Ik ben samen met de TU Delft, de Artez Hogeschool Arnhem en de Designacademie Eindhoven bezig met een groot project: we willen de bestaande ontwerpopleidingen toegankelijk maken voor VIPs.
Daarvoor integreren we een speciaal programma in het bestaande ontwerpcurriculum en zetten in op een gelijkwaardige positie voor VIPs. Wij willen garanderen dat ze na de studie aan de slag kunnen. Want er zijn nog steeds heel veel VIPs die geen werk kunnen vinden. Waarschijnlijk gaat het programma september 2026 van start.”