Young Designers komen uit hun luie stoel
De winnaars van dit jaar in de acht categorieën van de Dutch Design Awards (DDA) laten zien hoe het designveld het hoofd biedt aan maatschappelijke uitdagingen. DDA bekroont jaarlijks (tijdens de Dutch Design Week) de beste Nederlandse ontwerpers en hun meest indrukwekkende, baanbrekende projecten. En beoordeelt de impact van die verschillende disciplines, kijkrichtingen en oplossingen op onze samenleving. DDA vierde de winnaars uitbundig op de DDA Award Night. Keep an Eye rijkt op deze avond ieder jaar drie geldprijzen uit aan jonge ontwerpers.
Het is geen gemakkelijke tijd om ontwerper te zijn; er is veel om rekening mee te houden. Dat staat het nemen van verantwoordelijkheid voor design als discipline niet in de weg en maakt de noodzaak voor samenwerking groter. Ontwerpers en opdrachtgevers sturen zichtbaar op maatschappelijke impact en ontwerpen gelaagde ervaringen om dat te bereiken. In het bijzonder de jonge garde geeft dit jaar een opvallend helder perspectief op een keur aan urgente sociaal-maatschappelijke thema’s. Design wordt enerzijds weer toegankelijker en anderzijds rekken ontwerpers de grenzen op van wat we als normaal zijn gaan beschouwen.
Keep an Eye Young Design winnaars
Winnaar Cream on Chrome (Martina Huynh & Jonas Althaus) ontving een Keep an Eye Young Designer Grant van € 12.000,-. De genomineerden Irene Ha en Leo Maher ontvingen ieder € 9.000,-.
CREAM ON CHROME
Martina Huynh en Jonas Althaus (beide in 2018 afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven) zijn gespecialiseerd in design research en interactieve installaties. Onder de naam Cream on Chrome werken zij samen vanuit Rotterdam. Met het Basic Income Café (2018) vertaalden zij het complexe idee van een basisinkomen naar een laagdrempelige installatie waarin koffie werd gebruikt om de geldstroom te visualiseren en het gesprek aan te gaan.
Met The Environmentalist Stock Exchange (2018) vertaalde Cream on Chrome visstanden in een analogie van de financiële markt, waarin aandeelhouders verantwoordelijk zijn voor een optimaal ecologisch rendement.
In 4D News (2019) onderzochten zij methodes en formats voor meer complete nieuwsverhalen.
Jury rapport: “Martina Huynh en Jonas Althaus weten voor elk onderwerp een aanpak te ontwerpen die complexe ideeën en concepten begrijpelijk maakt. Ze zijn heel bekwaam in het uitleggen en ervaarbaar maken van moeilijke materie. Ze schuwen grote onderwerpen niet: inkomensongelijkheid, ecologie en nieuwsvoorziening worden door Cream on Chrome geadresseerd én inzichtelijk gemaakt. Dat deze jonge ontwerpers design research nu al op dit niveau beheersen verdient alle lof. Ze initiëren hun projecten bovendien veelal zelf en betrekken daarbij succesvol de relevante partners. Ronduit knap hoe Huynh en Althaus uitnodigend design realiseren rond lastige sociaal-maatschappelijke vraagstukken; de jury is ervan overtuigd dat we Cream on Chrome nog jarenlang overal tegen gaan komen.”
Niet alleen won Cream on Chrome de Keep an Eye Young Designer Award, zij ontvingen dezelfde avond de EY Award. Deze award bestaat uit een coaching traject op basis van de diensten van EY. Van het samen maken van een business plan tot financieel advies.