Kira Fröse won in 2023 het allereerste Galerie Pouloeuff Stipendium. Daarmee won ze een residentieperiode naar keuze. Ze koos voor het Europees Keramisch Werk Centrum (EKWC). Hier komen kunstenaars van over de hele wereld samen. Tijdens die periode kunnen ze volop gebruikmaken van een schat aan ervaring en materialen. Onder anderen Hella Jongerius, Koos Buster en Tilmann Meyer-Faye hebben hier een residentie gevolgd.
Heel veel geduld
“Het drogen, bakken, schuren en al die mislukte pogingen die daarbij horen. Voor keramiek moet je ontzettend veel geduld hebben. Vele uitprobeersels gaan eraan voor je ook maar in de buurt komt van wat je uiteindelijk wil maken. Als ik dat ga uitrekenen in een uurprijs, dat is eigenlijk niet te doen, haha.”
Leren door te doen
“Ik kan niet leren uit een boek over keramiek, ik moet echt aan de slag gaan met het materiaal. Daarom is de residentie bij het EKWC ook zo leerzaam. Ik heb drie maanden lang bijna non-stop gewerkt. Een hele intensieve periode. Ook omdat je altijd omringd bent door mede-cursisten. Dat is fijn: want je hebt altijd iemand om te praten over je werk, maar er zijn ook weinig momenten voor jezelf.”
Hoe word je bekender?
“Ik heb wel eens werk ingestuurd voor een expositie waar ik uiteindelijk niet aan deel mocht nemen. Vijf jaar later stuurde iemand uit die jury me een berichtje: of ik bij haar wilde exposeren want ze had nu een eigen galerie. Je weet nooit precies waar mensen je werk zien. Dat merk ik ook met social media. Ik deel daar mijn werkproces. En opeens komt er dan iemand naar je toe om te vertellen dat ze dat al jaren volgt.”
Fondsen
“Als beginnende kunstenaar is het vaak heel lastig om een fonds toegekend te krijgen. Maar als je eenmaal een prijs gewonnen hebt weten andere fondsen je eerder te vinden. Zo werkt dat kennelijk: als iemand bevestigd heeft dat een kunstenaar goed bezig is dan durven andere fondsen die maker ook te steunen.”
Supermoeilijk
“De adviseurs bij het EKWC moedigden me aan om met porselein te werken. Supermoeilijk en het werkt totaal anders dan klei. Als ik de residentie zelf had moeten betalen had ik dat risico niet durven nemen. Want porselein is veel duurder dan klei. Ik zou ook iedere keer wel twee keer nadenken voor ik de oven zou stoken want dat is ook heel prijzig. Zonder het stipendium had ik meer op het budget gelet en daardoor veel voorzichtigere keuzes gemaakt. En dat zijn nooit de beste keuzes in de kunst.”
In januari 2024 exposeerde Kira in Galerie Pouloeuff en liet daarbij het resultaat van de residentieperiode zien.