Maker zoekt Maker
In deze editie van Maker zoekt Maker zijn weer vier nieuwe aanvragen gehonoreerd, vier mooie projecten en samenwerkingen, vier keer € 3.500,-!
Bij Maker zoekt Maker draait het om studenten en alumni van Nederlandse kunstopleidingen, die maximaal 5 jaar geleden zijn afgestudeerd. Zij dienen een project in via ons online platform ‘Maker zoekt Maker’ in de hoop de perfecte match te vinden voor hun project. Kunstopleidingen en broedplaatsen in heel Nederland zijn uitgenodigd om dit initiatief te verspreiden om zo breed mogelijk nieuwe connecties te kunnen maken!
Als er een match gevonden is kunnen de makers vervolgens hun gezamenlijke projectplan indienen om zo potentieel aanspraak te maken op maximaal € 3500,- ondersteuning om hun project te realiseren. Maker zoekt Maker bestaat al sinds 2020, maar sinds vorig jaar wordt deze financiering tweemaal per jaar toegekend aan maar liefst vier aanvragers!
Gelukkig waren ze het met elkaar eens
Het is altijd een inspirerend proces om de plannen van jonge makers te mogen bekijken en analyseren. Sinds dit jaar hebben we een geweldige externe jury ingeschakeld om de selectie uit alle aanmeldingen te maken. Zij stonden voor de moeilijke keuzes om een Top-5 aan te leveren waaruit de winnaars naar boven kwamen. Gelukkig waren ze het geheel met elkaar eens en hoefden ze (deze editie) geen ruzie te maken om tot de vier winnaars te komen.
De jury bestond uit presentator en programmamaker Luuk Heezen, voormalig hoofd van Dutch Design Awards Frederiek Dijkstra en directeur van Festival Wonderfeel Georges Mutsaerts.
And the winners are…..
Loek de Jongh (Hogeschool Zuyd) & Milan Rogie (HKU)
Scenograaf Loek de Jongh slaat de handen ineen met geluidskunstenaar Milan Rogie om zijn ontwerp een stem te geven in ‘ALL THAT MAN HAS EVER SAID or WOMAN WHISPERED’, een theatrale deconstructie van een whodunit door kunstcollectief Max Mustermann. Dit operadebuut markeert het begin van Max Mustermanns evolutie naar een onderzoekslaboratorium voor podiumkunsten; een ruimte voor grote ideeën en nog grotere geloofssprongen in de verkenning van theatraliteit. De productie ‘ALL THAT MAN HAS EVER SAID or WOMAN WHISPERED’ gaat in op de band van de mensheid met de natuur, geworteld in het geloof dat de natuurlijke wereld herinneringen, geheimen en echo’s uit het verleden bevat. Geïnspireerd door Charles Babbage’s idee dat de lucht alle geluiden vasthoudt die ooit zijn gesproken, probeert de productie een auditieve wereld te creëren waarin het gefluister van bomen en stemmen uit het verleden zich met elkaar vermengen. Door filosofie, wetenschap en fictie te vermengen, herinterpreteert het stuk het detectivegenre en stelt het concepten van schuld en causaliteit ter discussie. Loek de Jongh en Milan Rogie versterken het atmosferische geheugen om een tijdloze herinneringsruimte te creëren.
Katerina Organoudaki (AHK) & Klaudia Kritsotaki (Rietveld Academie)
Galatea is een van de nieuwste projecten van Katerina Orfanoudaki, een Amsterdamse klavecimbelspeelster die zich richt op hedendaagse en geïmproviseerde muziek. Geïnspireerd door de oude Griekse mythe van een standbeeld dat tot leven komt, ontwikkelde ze een muziekstuk in samenwerking met zangeressen Vera Morais en Maria Kritsotaki, en saxofonist Nicky Kokkoli. Een try-outversie ervan werd in februari 2023 in Athene gepresenteerd als geluidsvoorstelling.
Omdat Galatea een doorlopend en evoluerend werk is, en omdat het verhaal zo verweven is met beeldhouwkunst en de dichotomie subject/object, was het idee om samen te werken met een beeldhouwer vanaf het begin aantrekkelijk. Het doel van dit project is dan ook om van Galatea een interdisciplinaire performance te maken in samenwerking met de in Amsterdam gevestigde, Pools-Zweedse beeldend kunstenaar Klaudia Kazmierczak, om zo mogelijke verbanden tussen beeldhouwkunst en muziek/geluid verder te onderzoeken, evenals tussen de klassieke mythe en haar alternatieve interpretaties.
Mette Oskamp (ArtEZ) & Danique van der Mik (HKU)
RAM presenteert: Het Duivelspaard. Volkse wraakzang! In dit interactieve theatrale concert nemen wij het publiek mee in de traditie van de Nederlandse volksmuziek. We zingen en vertellen de oude verhalen, de nog altijd catchy melodieën en herleven zo een stuk van onze geschiedenis, die ons verbindt met elkaar.
Maar in het zingen en spelen van deze teksten komen we er tegelijk achter dat er van alles mis is met de zogenaamde ‘historische’ liedjes. Ze zijn patriarchaal, rolbevestigend en ronduit vrouwonvriendelijk. De ene na de andere vrouw wordt veranderd in een paard, opgesloten in een kelder of vermoord.
We maken onszelf kwaad. Want hoever zijn we nou eigenlijk opgeschoten, hoe vooruitstrevend zijn we nou eigenlijk echt met elkaar? In Het Duivelspaard, onze eigen muzikale sloopschuur, slopen we de oude liedjes met zwarte stift, papier en scharen, maar bouwen ze ook weer opnieuw op zoals wíj ze zouden willen horen en zelf zouden doorgeven. Samen creëren we een Rage Room waarin we kwaad mogen zijn en laten zien hoe krachtig we klinken!
Manon Buskes & Lotte Vocking (Avans Hogeschool)
Lotte Vocking (BA Film & Fotografie) en Manon Buskes (BA Beeldende Kunst) werken samen aan sculpturale objecten, die ze vastleggen in bewegend beeld. Het resultaat is een serie experimentele films waarin het object in het beeld wordt geïsoleerd. Ze filmen op 16 mm film en verbinden de materiële voorwaarden van zowel film als sculptuur. Ze onderzoeken wat het bewegende beeld en het object gemeen hebben: kleur, vorm, textuur, materialiteit en functionaliteit.
Wij wensen deze winnaars de komende tijd veel succes met het realiseren van hun projecten!
De deadline voor de volgende financieringsronde is 1 april 2025!
Meer informatie vind je hier >