Een full-house bij de 18e editie van Back to Base!
Vijf artiesten en gezelschappen – bijeengebracht op basis van een open call – presenteerden afgelopen weekend een act, een fragment of een work in progress. Soms lieten zij voor het eerst hun werk zien buiten de context van een circusopleiding, of waren het doorgewinterde makers die iets uitprobeerden voor een publiek. Waar woorden tekortschoten, nam de taal van het circus het over. Deze achttiende editie wierp een uniek licht op de wisselwerking tussen menselijke kracht en onmacht.
Na afloop werd het publiek aangemoedigd om, onder het genot van een drankje, met de makers in gesprek te gaan in het circuscafé. De deelnemers hadden goede vragen voorbereid om zo veel mogelijk opbouwende en/of lovende kritieken te geven. Hiermee kunnen de artiesten aan de slag om hun acts verder te ontwikkelen!
Rosa Boon, directeur TENT “Tijdens Back to Base zit je op de voorste rij als het gaat om de meest recente ontwikkelingen in het hedendaags circus uit Nederland en maak je kennis met diverse circusdisciplines.”
En dit waren ze dan
Anne van Helteren & Clara Botros • The Marionette (working title)
Aerial rope, floor & partner acrobatics
Anne en Clara namen ons in The Marionette mee naar een vreemde, maar toch vertrouwde wereld. We waren getuige van de bijzondere dynamiek tussen mens en marionet. In een haast filmische setting beleefden we de eigenaardigheden, eenzaamheid en kinderlijke fantasieën van dit opmerkelijke duo. Met lucht- en partneracrobatiek verbeeldden ze de dunne scheidslijn tussen macht en verbinding.
Anne van Helteren (NL) en Clara Botros (DE) staan aan het begin van hun circuscarrière en studeren momenteel aan Fontys Circus and Performance Art in Tilburg.
Yoav Shemesh & Oskar Thomas • Valentine’s Waltz
Juggling and floor acrobatics
In Valentine’s Waltz zochten twee vrienden met jongleren en acrobatiek toenadering. Ze vonden elkaar, verlegen en aftastend: een dans, een romantisch diner… een kus leek onvermijdelijk. Maar wat begon als een flirt, ontaardde in een gevecht met een chaotisch monster. Na een scène vol achtervolgingen, stoeipartijen en speels acrobatisch jongleren, walsten de twee nog lang en gelukkig… of toch niet?
Yoav Shemesh en Oskar Thomas studeren momenteel in het derde jaar van Codarts Circus Arts in Rotterdam.
Nastasja Jagodic • Dripple
Antipodism & object manipulatie
In Dripple, een act met antipodisme en objectmanipulatie, onderzocht Nastasja Jagodic het lichaam in zijn materiële vorm. Met handen en voeten bespeelde zij ongewone, zelfontworpen objecten: ballen van bevroren blauwe verf. Terwijl deze ballen vervormden, verkleurden en langzaam verdwenen, veranderde gaandeweg ook haar lichaam. De wisselwerking tussen haar bewegingen en de transformatie van de ballen plaatste beide lichamen, het menselijke en het materiële, op een gelijkwaardig niveau.
Nastasja Jagodic is een Servisch-Italiaanse circusartiest en danseres opgeleid aan Codarts (2020-2022) en Esacto’Lido (2022-2025).
Merel Duffels • A Few Screws Loose
Aerial hoop
People say that back then she really wasn’t that crazy….
Het hoekige, impulsieve karakter Susan in A Few Screw Loose werd gedreven door ritme en muziek, maar was moeilijk te peilen. Wat dacht ze, wat voelde ze? Met uitgestoken heupen en naar binnen gedraaide voeten en handen leek het alsof er een vorm aan haar ontbrak. Haar personage en één enkele aerial hoop vormden samen de scenografie. Als door een raam getuigden we van haar vreemde, dagelijkse rituelen.
Merel Duffels studeert dit jaar af aan Codarts Circus Arts en liet zich voor dit personage inspireren door de flexibele gewrichten van de sprinkhaan.
Sam Balthasar • Sam, Pascal & Carlos
Diabolo
Het podium van Sam, Pascal & Carlos was een laboratorium van chaos, gevuld met machines, objecten en jongleersequenties. In deze act kroop acrobaat en jongleur Sam Balthasar in de huid van een licht verwarde professor. In een snelgroeiend ecosysteem zagen we hem vol overgave bouwen, falen en opnieuw proberen, bijgestaan door zijn mechanische metgezellen. Deze uitgebreide jongleerperformance, vol onverwacht gelanceerde objecten en elektronische muziek, maakte van de diabolo-techniek niet alleen een vaardigheid, maar een essentieel onderdeel van een prachtige, georganiseerde chaos. Met zijn groeiende interesse in robotica, experimenteerde de Zwitserse circusartiest Sam Balthasar (Codarts Circus Arts, 2025) hoe machines een actieve, zichtbare rol kunnen spelen in live optredens.

















