Index van deze Keep an Eye onderzoekspagina’s
→ Overzicht landelijke jazzcompetities in Nederland. → Doorgebroken jazzmusici na de International Jazz Award. → Over Jong Metropole en de winnaars. → Jong Metropole, waar talent bloeit en doorgroeit. → Maker zoekt Maker – inhoud en impact. → Pouloeuff, srpingplank voor jong talent. → Het unieke podium van Wonderfeel. → Vliegende start voor jong ontwerptalent. → Photography stipendia, lens op de toekomst. → Tussen water, muziek en woorden: De Jazz Gems. → Als talent opvalt: Van klaslokaal naar catwalk. → Van stilte naar soundtrack: filmmuziek in de spotlight.
Klik om te vergroten
Conclusie
Overeenkomsten: Al deze competities bieden exposure en netwerkmogelijkheden aan jonge jazzmuzikanten op landelijke schaal. Deelname en vooral het winnen levert vaak publiciteit op, boekingen en een breder publiek. Ze worden allen beoordeeld door deskundige jury’s (soms aangevuld met publieks- of studentenjury’s), wat de artistieke kwaliteit bewaakt en feedback voor de deelnemers oplevert. Ook kennen ze vaak meerdere rondes (voorselectie, halve finale, finale) en stimuleren ze eigen creativiteit (bijv. thema-opdracht bij Keep an Eye, of vrij repertoire bij DJC en PCC). In termen van kansen bieden ze allemaal iets unieks: optredens op gerenommeerde podia (Bimhuis, festivals), financiële steun (van studiotijd tot grote geldbedragen) en coaching/educatie als onderdeel van de prijs. Voor de carrières van de deelnemers fungeren deze concoursen als een springplank: niet zelden behoren winnaars en finalisten enkele jaren later tot de gevestigde namen in de Nederlandse jazzscene.
Verschillen: De competities variëren echter in scope en prestige. De Dutch Jazz Competition en Keep an Eye Awards gelden als zeer prestigieus in de professionele jazzgemeenschap: de DJC is hét nationale platform voor opkomende jazzbands, terwijl de Keep an Eye International Jazz Award een unieke internationale strijd tussen topconservatoria is – prestigieus binnen de academische jazzwereld en opvallend door de internationale deelname. The Records is een bijzondere wedstrijd omdat er niet één winnaar is maar drie; de nadruk ligt op artiestieke ontwikkeling (album maken) meer dan op het wedstrijdelement. Het prestige daarvan is vooral binnen vakkringen groot (immers, het financiert artiesten voor een debuutalbum), terwijl het bij het grote publiek minder bekend kan zijn dan bijvoorbeeld de DJC.
Qua doelgroep is er onderscheid in leeftijd en professionaliteit: het Prinses Christina Concours bedient tieners en amateur-studenten tot 21, met educatie als hoofddoel, terwijl de andere competities vooral (afgestudeerde) professionals in de dop aanspreken die al op het punt van doorbreken staan. Dit betekent dat de impact op de carrière ook verschilt: PC Jazz Concours-winnaars winnen vooral motivatie, ervaring en toegang tot verdere opleidingstrajecten, terwijl winnaars van de DJC, The Records of Keep an Eye vaak direct doorstromen naar boekingen, platenreleases en zichtbaarheid op belangrijke podia. Zo krijgt de DJC-winnaar meteen een tour langs jazzclubs, en The Records-winnaars duiken de studio in en staan een jaar later met een album op de planken – een directe professionele lancering. De Leiden Jazz Award en Maastricht Jazz Awards bieden iets kleinere schaal prijzen (en werden/worden regionaal georganiseerd), dus hun impact is iets beperkter tot die regio of kring. Toch hebben ook zij bijgedragen aan carrières: bijvoorbeeld de Leidse winnaar Jort Terwijn kreeg na zijn overwinning meer aandacht en concertmogelijkheden voor zijn band.
Prestige en impact: Over het algemeen worden DJC en Keep an Eye gezien als zeer gerenommeerd (de DJC als landelijk visitekaartje voor jazzbands, Keep an Eye als hoogstaand vanwege de deelname van internationale topstudenten). The Records heeft binnen het circuit veel aanzien vanwege het royale prijsbedrag en het directe resultaat (een album), iets wat uniek is. Het Prinses Christina Concours geniet prestige in educatieve kringen en bij het grote publiek vanwege het koninklijke karakter en de lange geschiedenis, maar het is meer een opstap voor de allereerste fase van een muzikale loopbaan. Leiden Jazz Award genoot aanzien binnen de conservatoriumwereld als een jaarlijkse meetlat voor studenten (met juryleden als vooraanstaande docenten), maar was kleinschaliger en is inmiddels gestopt. De Maastricht Jazz Awards is nog groeiende in prestige – regionaal belangrijk, maar (nog) niet landelijk toonaangevend; wel onderscheidt deze zich door de euregionale insteek.
Samenvattend bieden alle beschreven competities een waardevolle gelegenheid voor jonge jazzmusici om hun talent te tonen en zich te ontwikkelen. De verschillen zitten in invalshoek (internationaal vs. nationaal vs. regionaal, band vs. solist, wedstrijd vs. productieprijs) en in beloning (exposure, geld, coaching, netwerk). Een winnaar van de Dutch Jazz Competition of Keep an Eye Award krijgt bijvoorbeeld meteen een stempel van kwaliteit die deuren kan openen op festivals en in de media, terwijl een winnaar van The Records of PCC vooral een investering in zijn/haar artistieke ontwikkeling ontvangt (album, educatie). Uiteindelijk vullen deze initiatieven elkaar aan in het ecosysteem: van jeugdconcours tot professionele bandcompetitie is er een parcours uitgestippeld. Gezamenlijk dragen ze eraan bij dat Nederland een levendige jazzscene heeft waarin nieuw talent wordt ontdekt, gekoesterd en gelanceerd.
Bronnen:
BeroepKunstenaar – Jazz competitions and awards in NL
Website Dutch Jazz Competition – Missie en opzet
Conservatorium van Amsterdam – Nieuws: Drie CvA bands in finale DJC 2024
Conservatorium van Amsterdam – Prijswinnaars: Leiden Jazz Award 2021
Prinses Christina Concours – Jazz Concours 2023 info
Keep an Eye Foundation – The Records (informatie)
Bimhuis – Keep an Eye International Jazz Award 2024 (programma)
Conservatorium van Amsterdam – Keep an Eye Jazz Award Prizes (2024)
Mare (Universiteitsblad Leiden) – Achtergrond Leiden Jazz Award 2019
Jazzenzo – Mark Schilders wint Erasmus Jazz Prijs 2011 (voorbeeld alumni PC en Erasmus)
Jazzcompetities en -programma’s voor jong talent in Nederland
In Nederland zijn er diverse jazzcompetities en -programma’s die zich richten op jong talent, variërend van middelbare scholieren tot conservatoriumstudenten en jonge professionals. Hieronder vind je een overzicht van enkele prominente initiatieven, inclusief hun doelgroep, kenmerken en verschillen.
Conservatorium Talent Award (CTA)
Doelgroep: Afstuderende studenten van Nederlandse conservatoria
Kenmerken: Jaarlijkse competitie tijdens Jazz in Duketown in ’s-Hertogenbosch. Conservatoria nomineren hun meest veelbelovende studenten. De winnaar ontvangt een geldprijs en ondersteuning voor verdere carrièreontwikkeling, zoals albumopnames en netwerkmogelijkheden.
Junior Jazz College (Conservatorium van Amsterdam)
Doelgroep: Jonge talenten van 12 tot 18 jaar
Kenmerken: Vooropleiding gericht op jazz en aanverwante stijlen. Biedt lessen in instrumentale vaardigheden, theorie en ensembleperformance. Voorbereiding op toelating tot het conservatorium.
Jong KC Jazz (Koninklijk Conservatorium Den Haag)
Doelgroep: Jongeren met een passie voor jazzmuziek
Kenmerken: Individuele lessen gecombineerd met samenspel in combo’s. Focus op zowel klassieke als moderne jazzstijlen. Regelmatige optredens en masterclasses.
Jong Talentklas (ArtEZ Conservatorium Arnhem)
Doelgroep: Uitzonderlijk muzikaal talent vanaf 10 jaar
Kenmerken: Meerjarige vooropleiding in jazz en klassieke muziek. Biedt hoofdvaklessen, theorielessen en ensemblecoaching. Voorbereiding op toelating tot het conservatorium.
Overeenkomsten en verschillen
Overeenkomsten
Doel: Het ontdekken en ontwikkelen van jong jazztalent in Nederland.
Ondersteuning: Bieden van educatieve programma’s, podiumervaring en netwerkmogelijkheden.
Samenwerking: Veel programma’s werken samen met festivals en andere culturele instellingen.
Verschillen
Leeftijd en ervaringsniveau: Variërend van jonge leerlingen (vanaf 10 jaar) tot afstuderende conservatoriumstudenten en jonge professionals.
Focus: Sommige programma’s richten zich op educatie en voorbereiding op het conservatorium, terwijl andere competities gericht zijn op het lanceren van professionele carrières.
Toelatingscriteria: Variëren per programma; sommige vereisen audities, andere nominaties door conservatoria.