Dutch Jazz Competition (Sena Dutch Jazz Competition)
Doelgroep: Jonge, talentvolle Nederlandse jazzmusici en beginnende professionals, veelal conservatoriumstudenten of recent afgestudeerden. Er is geen strikt genre binnen jazz – alle stijlen en formaties zijn welkom zolang het om nieuw jazztalent gaat.
Opzet: De Dutch Jazz Competition (DJC) wordt tweejaarlijks georganiseerd als een landelijke wedstrijd voor jonge jazzgroepen. Het concours hanteert een eliminatiesysteem met halve finales en een finale in het Bimhuis (Amsterdam). Een vakjury beoordeelt de acts tijdens de live-rondes. Daarnaast is er doorgaans ook een publieksprijs (publiekstemming tijdens de finale) en soms een prijs voor de beste compositie. Voorafgaand aan de live-rondes vindt meestal een voorselectie op basis van ingezonden muziek plaats – bands schrijven zich open in en worden beoordeeld op ingestuurde opnames.
Selectieproces: Geïnteresseerde jazzbands kunnen zich inschrijven en een opname of video insturen. Op basis van deze inzendingen selecteert de organisatie de meest veelbelovende acts voor de halve finales. Na live-optredens in de halve finale kiest de jury doorgaans vier finalisten, die vervolgens in de finale strijden om de prijzen.
Prijzen: De winnaar ontvangt een uitgebreid prijzenpakket bedoeld om de carrière te stimuleren. Dit omvat veelal een werkbudget (of geldprijs) en een tour langs toonaangevende Nederlandse jazzpodia en festivals. Ook krijgen winnaars vaak meer media-aandacht en exposure; de DJC presenteert nieuw talent aan een breed publiek, de pers en de muziekindustrie. Naast de hoofdprijs wordt een publieksprijs uitgereikt (bijv. programmeurs of publiek kiezen een favoriet) en soms zijn er extra’s zoals een compositieopdracht of studioproject voor de beste componist van het concours.
Bekende alumni: De Dutch Jazz Competition geldt als prestigieus platform en veel winnaars zijn later doorgebroken in de Nederlandse jazzscene. Enkele voorbeelden zijn Kapok (winnaar 2012) – een band die later een Edison Award heeft gewonnen – en de Sun-Mi Hong Group (winnaar 2018) van de inmiddels veelgevraagde drumster Sun-Mi Hong. Ook eerdere winnaars als pianist Xavi Torres (2016) en groepen als Woodcraft (winnaar 2022) hebben na het concours hun naam gevestigd. De lange lijst van winnaars (sinds 2000) illustreert het talent dat via de DJC is ontdekt.
Jaarlijkse frequentie en timing: De competitie wordt tweejaarlijks gehouden (bienniaal). Recente edities vonden plaats in 2018, 2020, 2022 en 2024. De voorrondes starten vaak in het najaar, met een finale tegen het einde van het jaar. Zo was de halve finale van de 2024 editie in december en de finale op 21 december 2024 in het Bimhuis. De volgende editie zal naar verwachting in 2026 plaatsvinden (gezien het tweejaarlijkse ritme).
Keep an Eye International Jazz Award
Doelgroep: Dit is een jaarlijkse internationale jazzwedstrijd voor uitzonderlijk jazztalent afkomstig van conservatoria over de hele wereld. De competitie richt zich op conservatoriumstudenten (meestal bachelor- of masterstudenten) van geselecteerde vooraanstaande opleidingen. Het Conservatorium van Amsterdam (CvA) neemt altijd deel, samen met een selectie van vergelijkbare muziekopleidingen in Europa en de Verenigde Staten.
Opzet: Het betreft een internationale conservatoriumcompetitie waarbij elke deelnemende opleiding een band afvaardigt voor de finale in Amsterdam. In 2024 namen bijv. bands deel van The New School (New York), Boyer College (Philadelphia), Kunstuniversität Graz, Musikene San Sebastián en twee bands van het CvA. Elke editie staat in het teken van een thema of eerbetoon aan een componist/artieste; zo was het thema in 2024 de muziek van Carla Bley, waarbij alle bands een eigen arrangement van een gekozen stuk van haar moesten spelen. De finale vindt plaats in het Bimhuis en een internationale jury van topmusici en muziekprofessionals beoordeelt de optredens. Voorafgaand selecteert het CvA zijn twee eigen finalebands via interne halve finales, terwijl de buitenlandse conservatoria hun beste ensemble afvaardigen.
Selectieproces: Deelname is op uitnodiging via conservatoria. Studenten zelf kunnen zich niet individueel inschrijven; in plaats daarvan organiseren de deelnemende opleidingen interne selecties of competitie om hun vertegenwoordiger te bepalen. Zo houdt het CvA jaarlijks voorrondes (bijvoorbeeld op 8 en 9 april voor de editie 2024) om twee ensembles te kiezen. De geselecteerde bands van ieder conservatorium reizen vervolgens naar Amsterdam voor de finale.
Prijzen: De Keep an Eye International Jazz Award kent meerdere prijzen om jonge musici te stimuleren. In de finale worden geldprijzen uitgereikt (in 2024 was de 1e prijs €3.000, 2e prijs €2.000, incentive-prijs €1.000). Daarnaast zijn er speciale prijzen, zoals voor de beste arrangementen of solisten. Bijvoorbeeld, er is vaak een prijs voor de beste thematische arrangement (€1.000 in een eerdere editie) en een publieksprijs (bijv. studiotijd ter waarde van €1.000). Uniek is dat ook individuele uitblinkers beloond worden: de beste CvA-solist wint deelname aan een internationale summer workshop (bij Siena Jazz), en de beste niet-CvA solist krijgt deelname aan de Keep an Eye Summer Jazz Workshop in Amsterdam. Deze prijzen bieden zowel financiële steun als waardevolle educatieve en netwerk-kansen voor de deelnemers.
Bekende alumni: Aangezien dit concours per definitie meedoende bands van topmuziekopleidingen omvat, zijn veel deelnemers artiesten die later internationaal actief worden. Hoewel het evenement vooral gericht is op de eer tussen conservatoria, kan genoemd worden dat bijvoorbeeld AL’DAM (een internationaal studentenensemble met CvA en Juilliard studenten) in 2025 een publieksprijs won. Ook winnen CvA-bands regelmatig hoofdprijzen; deze successen dragen bij aan de reputatie van de CvA Jazz-afdeling. De internationale opzet betekent dat alumni van deze wedstrijd uiteenlopen van New Yorkse jazzers tot Europese talenten, die allen het predicaat “Keep an Eye Award finalist/winnaar” meenemen in hun verdere carrière.
Jaarlijkse frequentie en timing: Jaarlijks, meestal in het voorjaar. De finale vindt vaak plaats in april in Amsterdam (bijv. editie 2024 op 18 april in het Bimhuis). In de weken daarvoor houden de conservatoria hun selecties. Elk jaar wisselt het thema, zodat er een frisse insteek is per editie. Inmiddels is de competitie al vijftien jaar oud (de 2024 editie was de 14e jaargang).
Keep an Eye The Records
Doelgroep: Jonge, veelbelovende jazzbands in Nederland die bestaan uit conservatoriumstudenten in afstudeerfase of recent afgestudeerde alumni van Nederlandse conservatoria. Het gaat met name om beginnende professionele bands die klaar zijn om een eerste album op te nemen.
Opzet van de competitie: The Records is een jaarlijkse competitie in de vorm van een awardshow waarbij geselecteerde talentvolle jazzgroepen strijden om een albumproductieprijs. Een deskundige jury uit de Nederlandse jazzwereld beoordeelt de inzendingen en optredens, en kiest drie winnaars tijdens de finale/awardshow. In de aanloop kunnen bands zich aanmelden en wordt op basis van ingezonden materiaal een aantal finalisten (bijvoorbeeld 6 à 8 bands) geselecteerd om live te spelen op de finale-dag. Tijdens deze finale (vaak in het voorjaar) presenteren de groepen zich voor publiek en jury, waarna drie bands worden aangewezen als winnaars van de productiebeurs.
Selectieproces: Bands melden zich aan via de Keep an Eye Foundation. Vereist is dat de bandleden recent zijn afgestudeerd of in het laatste jaar zitten van een Nederlands conservatorium. Ze sturen opnames van hun muziek in. Een vakjury beluistert alle inzendingen en selecteert de meest veelbelovende groepen voor de finale (de “awardshow”). Die geselecteerde finalisten treden live op voor de jury. Uiteindelijk worden drie winnende bands gekozen; dus anders dan bij de meeste competities zijn er meerdere winnaars, niet één enkele hoofdprijs.
Prijzen: The Records heeft een zeer aantrekkelijk prijzenpakket voor drie winnaars, ieder ter waarde van €10.000 bestemd voor het volledig financieren van een debuutalbum. Met dit budget kunnen de bands de studio in om een professionele plaat op te nemen. Naast de financiën krijgen de winnaars professionele begeleiding: er wordt coaching op maat aangeboden (zowel artistiek als zakelijk) om de bands te helpen hun muziek in de markt te zetten. Een jaar later moeten de albums klaar zijn, en krijgen de bands een speciaal releaseconcert (“The Records in Concert”) in TivoliVredenburg in Utrecht om hun nieuwe muziek te presenteren. Tevens gaan de winnaars op tour: dankzij samenwerking met de Vereniging Nederlandse Jazzpodia en -festivals krijgen ze circa 24 optredens langs diverse Nederlandse jazzpodia en festivals (The Records on Tour). De Keep an Eye Foundation subsidieert daarbij een deel van de gages, om het voor podia aantrekkelijk te maken deze jonge bands te boeken. Dit alles geeft de laureaten een vliegende start van hun carrière.
Prinses Christina Jazz Concours
Doelgroep: Kinderen en jongeren van ca. 12 tot 21 jaar met talent voor jazz (en aanverwante stijlen). Deze competitie valt onder het Prinses Christina Concours (PCC), dat naast jazz ook klassieke muziek en compositiecompetities voor jeugd organiseert. De Jazz-editie richt zich expliciet op jonge muzikanten – van middelbare scholieren tot jongvolwassenen – om hen te enthousiasmeren voor jazz en improvisatie.
Opzet: Het Prinses Christina Jazz Concours (PCJC) is een tweejaarlijks concours (eens per twee jaar) waarin jonge solisten, duo’s, combo’s en zelfs bigbands deelnemen. De opzet bestaat uit meerdere rondes:
Voorrondes/selectie: Aanmelding gebeurt tegenwoordig via een digitale voorselectie. Kandidaten sturen een video in met hun optreden. Een professionele jury beoordeelt de inzendingen online en selecteert een aantal halvefinalisten (in 2023 waren dat er 14).
Halve finales: De halve finale-optredens zijn live en regionaal. Er worden doorgaans twee halve finales georganiseerd op verschillende locaties in Nederland (bijv. in 2023 een in Nijmegen (Brebl) en een in Rotterdam (Podium New Grounds)). Hier treden de geselecteerde jongeren live op voor jury en publiek.
Finale: De finale is een groots opgezette dag in het Bimhuis te Amsterdam. Uniek is dat de finaledag een festivalachtig karakter heeft: ’s Ochtends is er een bigbandconcours (met aparte bigband-finalisten), ’s middags een festivalprogramma met workshops en optredens voor alle deelnemers en publiek, en ’s avonds de finale voor de solisten/duo’s/kleine bands. De beste acts uit elke halve finale en de twee beste bigbands stromen door naar het avondprogramma om te strijden om de hoofdprijzen. Een vakjury (veelal bestaande uit prominente jazzmusici) beoordeelt de finale. Daarnaast is er gedurende het traject ook publieksparticipatie (zie publieksprijs hieronder).
Selectieproces: Open inschrijving voor alle jonge jazzmusici in Nederland binnen de leeftijdsgrens. Aanmelding verloopt online; in 2023 was inschrijven mogelijk van 1 september t/m 6 oktober, gevolgd door het insturen van de video in een specifiek tijdvak (bijvoorbeeld 9–11 oktober). Vervolgens maakte de jury op 23 oktober bekend welke acts door waren naar de live halve finales. Deze opzet (met een video-round) is mede ontstaan uit de corona-periode en in 2023 gecontinueerd. Tijdens elke ronde krijgen deelnemers feedback van de jury, ongeacht of ze doorgaan, zodat het concours ook een educatieve functie heeft.
Prijzen: Het PC Jazz Concours kent diverse prijzen die altijd in het teken staan van muzikale ontwikkeling. De exacte prijzen variëren per editie en worden op de winnaar afgestemd. Voorbeelden van prijzen zijn: Finalisten maken kans op bijzondere optreedkansen, zoals een gastoptreden met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw (professioneel bigbandorkest) of deelname aan een concert/project. Een veelvoorkomende prijs is het mogen maken van een professionele audio- of video-opname van eigen muziek. Er is een publieksprijs waarbij het publiek online kan stemmen op alle ingestuurde video’s. In 2023 kon tussen 24 en 31 oktober gestemd worden, waarna de act met de meeste publieksstemmen tijdens de finale de publieksprijs kreeg. Deze prijs is vaak een extra optreden of een andere eerbetoon. Alle hoofdprijswinnaars nemen automatisch deel aan de Prinses Christina Concours Academy, een talentontwikkelingstraject. In dit programma krijgen de jonge muzikanten workshops en coaching om zich verder te ontwikkelen tot creatieve en ondernemende artiesten. Ook treden zij op via het concours – bijvoorbeeld in de Classic Express (de rijdende concertzaal van de PCC) en op andere podia door het land. Dit traject is bedoeld om hun groei door te trekken na het concours.
Bekende alumni: Het Prinses Christina Jazz Concours heeft sinds de start in 2004 veel jonge talenten ontdekt die later professionele musici zijn geworden. Bijvoorbeeld won drummer Mark Schilders op 17-jarige leeftijd de 1e prijs (categorie jazz) in 2008; hij ontwikkelde zich daarna tot een van de toonaangevende drummers van zijn generatie (later won hij ook de Erasmus Jazz Prijs). Violiste Julia Philippens nam als tiener deel en maakte naam in de jazz (thans bekend van Fuse). Zangeres Ella Zirina was op 15-jarige leeftijd winnaar in haar categorie en treedt nu op internationale podia op (zij was in 2023 als festivalgast te horen tijdens de finale). Ook talenten als saxofonist Gideon Tazelaar en pianist Robert Koemans deden op jonge leeftijd mee. Het concours fungeert duidelijk als kweekvijver: veel oud-deelnemers stromen door naar conservatoria en laten later weer van zich horen als professionals.
Jaarlijkse frequentie en tijd van het jaar: Het jazzconcours van het PCC is tweejaarlijks (eens per twee jaar), in de oneven jaren (bijvoorbeeld 2021, 2023, 2025). Het vindt doorgaans plaats in het najaar. In 2023 liepen de inschrijvingen in september, de finale was half november. In even jaren is er geen PCC Jazz (die jaren zijn meestal voor de klassieke finale). De structuur van regionale halve finales in oktober/november en een finale in november is de gebruikelijke timing.
Leiden Jazz Award
Doelgroep: Jonge jazzmusici (vooral conservatoriumstudenten en recent afgestudeerden) uit heel Nederland. De competitie stond open voor individuen (solisten) tot een bepaalde leeftijd. De deelnemers mochten maximaal rond de 30 jaar oud zijn en hooguit twee jaar geleden zijn afgestudeerd (of nog studerend) aan een conservatorium. Hierdoor was het deelnemersveld doorgaans gevuld met bachelor- of masterstudenten jazz van Nederlandse conservatoria.
Opzet: De Leiden Jazz Award (ook wel Leiden Boonekamp Jazz Award genoemd in bepaalde jaren) was een jaarlijkse wedstrijd die van 2009 t/m 2021 werd gehouden tijdens de Leidse Jazzweek. Het concours richtte zich op solisten: individuele jonge musici deden mee, meestal begeleid door een eigen band of een trio geregeld door de organisatie. Er werden voorrondes of halve finales georganiseerd, uitmondend in een finale met doorgaans vier finalisten in de Leidse Stadsgehoorzaal. Bijzonder was dat er naast de vakjury ook een studentenjury actief was: Leidse studenten (van studentenverenigingen) beoordeelden mede de finale-optredens en hun gezamenlijke oordeel telde als één stem mee in de einduitslag. De hoofdjury bestond uit professionals (waaronder conservatoriumdocenten en jazzmusici) en bepaalde de winnaar, terwijl de studentenjury een aparte bokaal voor hun favoriet uitreikte.
Selectieproces: Conservatoria werden vaak benaderd om hun beste studenten voor te dragen, en muzikanten konden zich ook zelf aanmelden. Een voorselectie bepaalde wie mocht optreden in Leiden. Er werden één of meerdere voorrondes gehouden; bijvoorbeeld vijf halvefinalisten werden genoemd in persberichten voor een bepaalde editie. Uiteindelijk traden in de finale de top 4 geselecteerden op, elk met een eigen performance van circa 20 minuten. De jury hanteerde duidelijke criteria – instrumentbeheersing, samenspel, originaliteit, publiekscommunicatie en compositie – waarop punten werden gegeven. Na optredens in de finale werd de winnaar bekendgemaakt.
Prijzen: De hoofdprijs bestond uit een geldbedrag (rond €1.000 tot €1.500 afhankelijk van sponsoren per jaar) en muzikale kansen. Zo kreeg de winnaar traditioneel een geldprijs (€1.000 in 2019; €1.500 in 2021), een trofee en vaak ook studiotijd om een track op te nemen. Daarnaast waren er soms extra’s als een persprijs (journalisten reikten een prijs uit voor meest veelbelovende talent) of een tweede prijs. Bijvoorbeeld in 2016 won het Gijs Idema Trio naast de hoofdprijs ook de persprijs. In latere jaren sponsorde Biopartner de Award en kon het prijzengeld verhoogd worden. Ook leverde de overwinning vaak een optreden op tijdens de Leidse Jazzweek of een ander festival als vervolg. De unieke inbreng van de studentenjury zorgde ervoor dat de winnaar tevens lokale erkenning kreeg (maar de studentenprijs was vooral symbolisch – een bokaal).
Bekende alumni: De Leiden Jazz Award heeft diverse winnaars voortgebracht die nu deel uitmaken van de jonge Nederlandse jazzgeneratie. Enkele voorbeelden: Jasper van Damme (altsaxofonist) won in de beginjaren de LJA en is nu actief bandleider; gitarist Gijs Idema won in 2016 en timmert flink aan de weg (o.a. finalist Boy Edgar Prijs traject jonge maker); gitarist Teis Semey won een tweede prijs en persprijs in 2019 en geldt inmiddels als een vernieuwende stem in de jazz. Contrabassist Jort Terwijn won de laatste editie in 2021 met zijn band Önder – hij en zijn bandleden (allemaal CvA-alumni) zijn sindsdien op veel podia te zien. Ook internationalere talenten zoals de Italiaanse saxofonist Emanuele Cisi (als student) en anderen hebben aan het concours deelgenomen. De wedstrijd heeft zo een decennium lang bijgedragen aan de zichtbaarheid van aankomend jazztalent.
Jaarlijkse frequentie en timing: De Leiden Jazz Award vond jaarlijks plaats, meestal in het vroege voorjaar (rond maart) tijdens de Leidse Jazzweek. Bijvoorbeeld, de finale van 2019 was op 17 maart. In 2020 en 2021 werd de wedstrijd in aangepaste vorm gehouden (2020 finale net voor de lockdown, 2021 met nieuwe sponsor in september). Na 2021 is de competitie stopgezet; 2021 fungeerde als een afscheidseditie. Tot en met 2021 was de LJA dus een jaarlijks terugkerende springplank in de agenda.
Maastricht Jazz Awards
Doelgroep: Deze competitie richt zich op jong jazztalent in de Euregio (Zuid-Nederland, Vlaanderen, Wallonië, West-Duitsland) met speciale nadruk op studenten, alumni en jonge professionals verbonden aan het Conservatorium Maastricht. In de praktijk zijn deelnemers vaak recent afgestudeerd of senior-student jazzmusici (20’er en 30’er leeftijd) uit Zuid-Nederland, België of Duitsland. De organisatie wil “fresh voices” van de afgelopen vijf jaar uit het Maastrichtse jazznetwerk een kans geven, maar deelname staat open voor bands afkomstig uit ca.125 km rondom Maastricht, inclusief jazzsteden als Keulen en Brussel.
Opzet: De Maastricht Jazz Awards (MJA) profileren zich als de grootste jazzwedstrijd van Zuid-Nederland. Het is een concours voor bandjes/ensembles. Na een aanmeldingstraject kiest de jury een selectie finalisten (bijv. vier bands in 2025). Deze finalisten treden op tijdens een finale-avond in Maastricht (Theater Kumulus of vergelijkbare zaal). De finale is een publiek evenement waar de bands elk een set spelen. Een vakjury bepaalt de hoofdprijswinnaar, en er is ook een publieksstemming voor de publieksprijs. In de aanloop naar de finale zijn soms voorrondes of preselecties; de competitie werd ook wel in eerdere jaren online of via demo’s gehouden (met in sommige edities een bandwedstrijd “Euregionaal”).
Selectieproces: Open inschrijving voor in aanmerking komende bands uit de regio. Bands sturen hun muziek en informatie in. Een panel beoordeelt de inzendingen en nodigt de beste uit voor de finale (of eventueel eerst een voorronde/live selectie-event). In 2025 is ervoor gekozen direct vier finalisten te selecteren, waaronder bijvoorbeeld het Keulse collectief Inopia en andere groepen (wat laat zien dat ook internationale ensembles meedoen). De focus in 2025 lag op originaliteit van output van Maastrichtse alumni; dit impliceert dat verschillende finalebands banden hebben met het conservatorium (bijvoorbeeld alumni die een band vormen, of huidige masterstudenten met hun project).
Prijzen: De hoofdprijs van de Maastricht Jazz Awards bedraagt €1.000 cash, plus een coachingtraject en diverse optredens. Daarnaast krijgt de winnaar een automatische plaatsing in de B-Jazz International Contest in België (een gerenommeerde Europese jazzcompetitie), wat een kans is om zich internationaal te meten. Ook wordt expliciet genoemd dat de winnaar festivaloptredens krijgt om zijn/haar ambitie naar een hoger plan te tillen – bijvoorbeeld boekingen op Jazz Maastricht Festival, Eupen Musik Marathon of andere partnerpodia in de Euregio. De publieksprijs winnaar ontvangt €500. Naast het prijzengeld zijn de exposure in de regio en de verbinding met een netwerk van podia waardevolle baten. In eerdere jaren (voordat de pandemie toesloeg) werd gesproken van “aanzienlijke geldprijs en twee optredens op euregionale podia” voor de winnaar, hetgeen nu in 2025 in vergelijkbare vorm is hernomen.
Bekende alumni: De MJA is relatief jong als competitie, maar heeft al enkele edities gekend. Een vroegere winnaar (2018) was bijvoorbeeld Moments of Reception, een internationale band van Maastrichtse alumni, die daarna op o.a. het Jazz Maastricht Festival speelde. In 2022 (online editie) won de band Serendipity met zangeres Sanne Rambags, die inmiddels een bekende naam is. Finalisten van 2025 als Hagneya en NYMRA bevatten jonge musici die hun sporen beginnen te verdienen op Nederlandse en Duitse jazzpodia. Omdat de prijs ook deelname aan B-Jazz oplevert, is het mogelijk dat een Maastricht winnaar ook in die bredere Europese contest succes boekt – wat hun naam nog groter kan maken. De Maastricht Jazz Awards bouwen daarmee gestaag aan hun reputatie als lanceerplatform voor zuidelijk jazztalent.
Jaarlijkse frequentie en timing: De MJA is niet elk jaar consistent gehouden; het keert in 2025 terug als live-editie nadat het eerder in pre-Covid jaren en mogelijk online varianten in 2021/2022 plaatsvond. Voornemen is om het concours weer jaarlijks of tweejaarlijks te organiseren samen met Jazz Maastricht festival. De finale vindt meestal in het vroege voorjaar (bijv. maart) plaats, of gekoppeld aan het Jazz Maastricht Festival. In 2025 is de finale gepland in maart. Als de samenwerking tussen Jazz Maastricht en Conservatorium Maastricht zich voortzet, kan dit een terugkerend jaarlijks evenement worden voor de komende jaren.
Goed bezocht
De verschillende jazzcompetities in Nederland trekken over het algemeen een betrokken en enthousiast publiek, maar het beeld van uitverkochte zalen wisselt sterk per evenement en per editie.
De Dutch Jazz Competition (DJC), die om de twee jaar plaatsvindt in het Bimhuis in Amsterdam, kent doorgaans een goede opkomst. Hoewel er geen concrete cijfers beschikbaar zijn, wordt de finale goed bezocht. Uitverkochte zalen zijn echter niet expliciet gemeld in de beschikbare bronnen. Ook de Keep an Eye International Jazz Award, een jaarlijkse internationale competitie met finalisten van conservatoria uit onder andere New York, Graz en Amsterdam, vindt plaats in het Bimhuis. Deze avonden trekken veel publiek – waaronder studenten, familie en jazzliefhebbers – maar er is geen bevestiging dat de zaal daadwerkelijk tot de laatste stoel bezet was. Bij de finale van Keep an Eye The Records, die jaarlijks wordt gehouden in TivoliVredenburg (Cloud Nine) in Utrecht, wordt steeds gesproken van een feestelijke sfeer en een enthousiast publiek. Toch wordt ook hier niet expliciet vermeld dat de zaal volledig uitverkocht was, al doet de populariteit van het evenement dat wel vermoeden. Een uitzondering op die regel is het Prinses Christina Jazz Concours. Tijdens de editie van 2021 was de finale in het Bimhuis volledig uitverkocht. Zowel de organisatoren als bezoekers spraken van een bijzondere avond met een volle zaal en een energiek publiek. Deze competitie richt zich op jong talent tot 21 jaar, en de finale heeft een festivalachtig karakter dat duidelijk aanslaat. Ook de Maastricht Jazz Awards wisten recent een volle zaal te trekken. De finale van 2025, gehouden in Theater Kumulus, werd vooraf als uitverkocht aangekondigd. Het evenement, dat jonge bands uit de Euregio een podium biedt, heeft een sterke regionale aantrekkingskracht, wat zich vertaalt in volle zalen.
Kleinere competities zoals de Leiden Jazz Award (die tot 2021 jaarlijks werd georganiseerd), de Conservatorium Talent Award tijdens Jazz in Duketown en de Amersfoort Jazz Talent Award trekken zeker publiek, maar daar zijn geen meldingen van uitverkochte zalen. Vooral de Leiden Jazz Award had een meer intieme opzet, en het festivalpubliek van Jazz in Duketown en Amersfoort Jazz komt vaak spontaan langs bij openluchtoptredens of gratis toegankelijke concerten.
Samenvattend kan gesteld worden dat de meeste jazzcompetities goed bezocht worden, zeker bij finales in gerenommeerde zalen als het Bimhuis of TivoliVredenburg. Toch zijn expliciete meldingen van uitverkochte zalen schaars. Alleen het Prinses Christina Jazz Concours (2021) en de Maastricht Jazz Awards (2025) zijn aantoonbaar volledig uitverkocht geweest. De andere competities kennen een trouw publiek, maar halen zelden de capaciteit waarbij “uitverkocht” wordt gemeld.
Verder nog
Nog enkele andere jazzcompetities in Nederland die belangrijk zijn/waren voor jonge musici:
Conservatorium Talent Award (Jazz in Duketown)
Jaarlijks georganiseerd in Den Bosch tijdens Jazz in Duketown.
Studenten van Nederlandse conservatoria worden genomineerd door hun opleiding.
Bekende prijs die vaak leidt tot optredens op grotere podia.
Young VIP Tour (nu Keep an Eye The Records)
Was niet direct een competitie, maar een selectie van veelbelovend jazztalent.
Twee jonge jazzacts werden jaarlijks uitgekozen en gingen op tournee langs Nederlandse jazzpodia.
Was stevige boost voor naamsbekendheid en netwerkopbouw.
Amersfoort Jazz Talent Award
Wordt uitgereikt tijdens het Amersfoort Jazz Festival.
Gericht op nationaal en internationaal talent.
Biedt masterclasses en optredens binnen het “World Jazz Network”.