Foto boven vanaf links: Mylène Hogenhuis-Berghs (Keep an Eye), Georges Mutsaerts (Wonderfeel), Thomas van Dun en Tamar Brüggemann (Wonderfeel)
Een uitnodiging om even stil te staan. Of eigenlijk te liggen.
De vakjury kent de productieprijs dit jaar unaniem toe aan Thomas van Dun en zijn compositie Tomorrow, Tomorrow, and Tomorrow:
“Het concept verraste ons. We kennen Thomas als een componist die feilloos een sfeer weet neer te zetten, die je meevoert door zijn kathedralen van klank. Hier voegt hij daar een dimensie aan toe. Hij creëert een luisterervaring die bij uitstek op Wonderfeel past, die je liggend bij podium Het Weiland meevoert als in een trance.
Het is, zoals Thomas het ook zelf benadrukt, een welkome, misschien zelfs broodnodige reflectie op de hectiek van het moderne leven, waarbij we vaak vergeten in het moment te leven. Tomorrow, Tomorrow, and Tomorrow is een uitnodiging om even stil te staan. Of eigenlijk te liggen.”
De jury bestaat uit Willemijn Mooij (directeur Nederlandse Bachvereniging), Fedor Teunisse (artistiek leider HIIIT en Asko|Schönberg), Maartje Lemereis (componist en pianist), Maartje Goes (actrice, violiste, zangeres en presentatrice), Tamar Brüggemann (directeur Wonderfeel) en Georges Mutsaerts (directeur Wonderfeel).
In het lichaam in plaats van in het hoofd
Thomas van Dun over Tomorrow, Tomorrow, and Tomorrow:
“Het uitgangspunt is een reflectie op het dagelijkse stramien waarin ik mezelf vaak verlies, waarschijnlijk voor velen herkenbaar. Door deadlines, afspraken en verplichtingen, gecombineerd met de huidige onzekere tijden betrap ik mezelf erop meer in de toekomst te leven dan in het hier en nu.
In mijn compositie wil ik die drang en spanning verklanken om er vervolgens door repetitiviteit, stiltes en tekst op te reflecteren. Zo geef ik het publiek ruimte om zich in de klanken te verliezen en in het lichaam te zitten in plaats van in het hoofd.”
Op Wonderfeel voert pianoduo Scholtes & Janssens het driedelige stuk uit op verstemde vleugels en synthesizer, in combinatie met electronics.
Over Thomas
Thomas van Dun (Den Haag, 1995) componeerde voor diverse ensembles, onder meer voor symfonieorkesten. Zijn werk voor klassieke ensembles onderscheidt zich door ritmische levendigheid, verwantschap met elektronische dansmuziek, kleurrijk gebruik van instrumentatie en grote ruimtelijke gebaren.
Zijn stukken zijn uitgevoerd door onder meer het Radio Filharmonisch Orkest en Residentie Orkest. In 2018 was zijn muziek te horen bij de start van de Olympische Spelen. In augustus 2021 ging zijn slagwerkconcert In Transit in première bij de concertserie van het Nederlands Studenten Orkest; de solist was Nederlandse Muziekprijs-winnaar Dominique Vleeshouwers. In 2022 creëerde hij als artist in residence de concertervaring Lichtmis voor festival Dag in de Branding. In oktober 2023 ging zijn compositie Rocailles de l’après-vie in première op de NTR Zaterdagmatinee in Concertgebouw Amsterdam met Asko|Schönberg en Bas Wiegers.
Over Wonderfeel
Wonderfeel is het grootste buitenfestival voor klassieke muziek. Dit jaar vindt het festival plaats van 19 tot en met 21 juli in het natuurgebied Schaep en Burgh in ’s-Graveland. Met optredens van barok tot minimal, met lijntjes naar jazz, wereld- en popmuziek. Drie dagen lang muziek beleven in een losse en toegankelijke sfeer. Daarnaast is er een ruim aanbod van poëzie, dans, verhalen en natuurwandelingen.