Dit ging niet alleen over mode, dit was veel meer!

26-06-2024
Dans, muziek en theater.... De Rietveld Academie Fashion Show 2024 was van alle markten thuis! Afgelopen vrijdag was het weer tijd voor de jaarlijkse Fashionshow van de afstuderende modestudenten van de Gerrit Rietveld Academie. Keep an Eye droeg een steentje bij aan de voorbereidingen.
Foto's: Sanne Peper Foto's: Sanne Peper

Volg de Fashion (Shows): 
< TERUG   VERDER>
NAAR ALLE BERICHTEN >


Fashion Show 2024

Op vrijdag 21 juni vond de jaarlijkse presentatie van de modeafdeling van de Gerrit Rietveld Academie plaats in 't Zonnehuis in Amsterdam. Dit jaar toonde de show de afstudeerprojecten van Anna Ammerer, Oline Bronée, Camille Doussy, Mads Lucky Hemmingsen, Elayne Henry, Olivia Sahl Jensen, Emmanuelle Martinez, Erin McClain, Dorka Morvai, Sophie Rintala, Vincent Schefz en Marlene Scheinle. Met als voorprogramma het werk van studenten uit vakjaar één en twee.

De Rietveld Academie en haar studenten richten zich op het onderzoeken van de gelaagde werking van mode en kleding door middel van een experimentele benadering van onderwerpen, materialen en presentatievormen.

Iedere student een eigen stem

Deze editie van de Fashion Show kenmerkte zich door live geluid. Versterkt door een microfoon kreeg elke student letterlijk een stem. Zoals in vroege modeshows uit de jaren vijftig, waarbij een moderator live toelichting gaf over de stof, de lengte en details, werd via deze microfoon een geluidsdimensie aan de werken toegevoegd. Modellen - als alter ego’s van de makers - zwijgen niet langer, maar ademen, neuriën, schreeuwen, spreken of zingen.

In lijn met het doel van de modeafdeling en onder begeleiding van de Gerrit Rietveld Academie docenten Sanne Karssenberg, Oscar Raaijmakers, Marina Sasseron, Oliveira Cabral, Ferdinand Schmeits, Philipp Schueller en Tenant of Culture, toonden de werken een breed spectrum aan persoonlijke interesses, technieken, vormen en materialen maar ontmoeten elkaar in een spel met identiteit, parallelle universums en het schemergebied tussen fictie, dromen, herinnering, realiteit en leugens.
Dit vertaalde zich bijvoorbeeld naar kleding dat tegelijkertijd een gordijn, model en choreografie is. Kleding dat functioneert als het verlengstuk van het lichaam en haar bewegingen benadrukt. Kleding in culturele rituelen, maar ook 'kleding defecten' die de norm van wat zichtbaar mag zijn, oprekken.

Werk en presentatie worden een

Omdat de show een inherent onderdeel van het werk is, geïntegreerd in het curriculum (en niet slechts een podium waarop het resultaat van een ontwerpproces wordt getoond), hebben studenten een eigen performatieve dimensie van het werk ontwikkeld. Onder begeleiding van Uta Eisenreich en Elisa van Joolen (sinds januari 2024 Hoofd van de Mode afdeling) en in samenwerking met makers uit verschillende disciplines zoals voice en performance coach Deborah Abrahams, kunstenaar en choreograaf Alexis Blake, scenograaf Stefan Prokop en geluidskunstenaar Jeroen Vermandere heeft elke student, door experimenten met stem, geluid, ruimte, beweging, licht en schaduw de gelaagdheid van het werk ontwikkeld. 
Deze coaching en masterclasses zijn mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Keep an Eye Foundation.

  • "Naast de stem van de ontwerper, geeft de microfoon in de show ook een stem aan de modellen en krijgen ook toeschouwers een naam. Iedereen heeft een rol. Ook al wordt mode vaak gepresenteerd als het resultaat van een ‘individueel genie,’ in de realiteit is het een collectief proces; een samenstelling van verschillende menselijke, materiële en culturele processen die invloedrijke betekenissen creëren. Net als mode zelf, is ook het modeonderwijs een collectief proces gebaseerd op de inzet van velen: de student, docent, werkplaats specialist, coördinator, etcetera. Samen hoop ik de komende jaren nieuwe vormen van mode te verkennen die socialer en diverser zijn; kleding/mode te herwaarderen als belangrijke culturele waarde in plaats van enkel commerciële” 
    – Elisa van Joolen