Luis Manuel Vicente Beltrán & Jack Price: bevlogen afsluiting
De zaal was goed gevuld en zat vol geïnteresseerden, liefhebbers en donateurs. Tijdens deze derde KC Awardnight in cultuurgebouw Amare lag de focus nóg meer op de studenten door niet alleen de verschillende prijzen uit te lichten, maar vooral de jonge makers in de spotlight te zetten. Het was een avond vol live muziek, dans, video’s en artistiek onderzoek. De prijzen die jaarlijks worden uitgereikt zijn een ongelooflijk onmisbaar onderdeel tijdens een studie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Hierdoor krijgen de studenten extra ruimte om echt te kunnen focussen op hun onderzoek en vakmanschap en kan het een ondersteundende rol spelen bij het aanschaffen en onderhouden van de kostbare instrumenten waarop gespeeld wordt.


Als afsluiting van de avond mochten we luisteren naar het bijzonder bevlogen spel van de winnaars van de Keep an Eye Talent Award Klassiek en Oude Muziek van vorig jaar. Jack Price (bastrombone) speelde Moonrise with Memories van Rzewski, en Luis Manuel Vicente Beltrán (barokaltviool) bracht het prachtige Sonata Quarta van Johan Heinricht Schmeltzer ten gehore met zijn kwartet bestaande uit altviool, cello, klavecimblel en theorbe/orgel.
De Keep an Eye Talent Award Klassiek
In 2025 heeft de Keep an Eye Foundation opnieuw een Keep an Eye Award beschikbaar gesteld van €5.000,- per jaar voor de twee jaren van het masterprogramma. De award wordt toegekend aan masterstudenten die een uitmuntend toelatingsexamen deden en dat combineerden met een master researchplan dat een ondernemend karakter kent. Met behulp van deze prijs kunnen zij hun onderzoek verdiepen en het meeste halen uit hun laatste jaren in het onderwijs.
En de winnaar is: Bruno Yannick Kleinert (saxofoon)
Rob Broek schreef over Bruno: “Zowel artistiek als technisch is het niveau van Bruno als saxofonist al zeer hoog. Het niveau waarop hij musiceert noemt de toelatingscommissie bij zijn auditie concertwaardig. De keuze voor het Koninklijk Conservatorium voor de masterstudie is heel bewust. Het masterproject dat hij hier in twee jaar wil ontwikkelen heeft hij de volgende titel gegeven: “Utopian Soundscapes: the interplay of Music, Media, and Identity in Contemporary Art.” Gerelateerd hieraan wil hij artistiek onderzoek gaan doen naar de subjectieve perceptie van geluid en de manieren waarop verhaallijnen in kunst, muziek en media van invloed zijn op onze individuele en collectieve identiteit. De interdisciplinaire kijk op de musicus is Bruno al begonnen tijdens zijn bachelorstudie in Duitsland. Uiteindelijk ziet hij zichzelf als musicus, maker en denker.”
– Rob Broek is afdelingshoofd
Bruno is een ondernemende student die tijdens zijn bachelorstudie in Duitsland al diverse projecten en workshops heeft gedaan. Deel van zijn projecten zal zijn actief de verbinding te zoeken tussen het theoretische discours en de artistieke praktijk en ervaring. Dat zal hij gaan doen door middel van workshops, uitvoeringen en lezingen. Recent heeft hij in dit verband in Duitsland een workshop geleid op het gebied van de verbinding tussen geluid en beweging. Andere disciplines waar hij de verbinding mee gaat zoeken zijn film en literatuur.
Bruno:
“The main reason I chose to study at the Royal Conservatoire is its unique concept of a master project. Since I’ve been eager to develop my own voice as an artist and create something that can carry me forward beyond the master’s program, I was genuinely excited by the chance to explore such a wide range of possibilities. Through this, I hope to get to know myself more deeply, both as a person and as an artist. I’m also very much looking forward to connecting with different departments and meeting artists from diverse backgrounds. The Royal Conservatoire feels like a place where this kind of exchange and growth can truly happen.”
