Home » Projecten » Filmacademie Festival Film

Filmacademie Festival Film

Vanaf 2011

Het eindexamen festival van de bachelor- en masteropleidingen van de Nederlandse Filmacademie Amsterdam. Dit is het moment om je op de hoogte te stellen van de laatste (trends in) films én filmmuziek. Want in 2018 introduceerde Keep an Eye de Filmscore Award, voor de beste filmmuziek.

'Geld is beter dan armoede, al was het maar om financiële redenen' - Woody Allen (The Early Essays)


Volg het Keep an Eye Filmfestival: 
2023 >   2022 >   2021 >   2020 >   
2019 >   2018 >   2017 >   2016 >   
2015 >   2014 >   2013 >   2012 >   
2011 >

Volg de Keep an Eye Filmscore Award:
2023 >   2022 >   2021 >   2020 >
2019 >   2018 >

 


Het Keep an Eye Filmacademie Festival is elk jaar de graduation show van de Nederlandse Filmacademie. Waar dat eerst in eigen huis gevierd werd, staat het werk van de toekomstige alumni nu op het grote doek van EYE in Amsterdam.

Wie wordt de nieuwe Paul Verhoeven? 

Dat is de vraag die iedereen zich tijdens zo'n 10 dagen festival ieder jaar opnieuw stelt. Publiek, pers en studenten. Tenzij die studenten andere filmische ambities hebben natuurlijk. Maar ook zij komen groot in beeld: het festival wordt tevens gehouden op locaties grenzend aan EYE.

Vanaf nu zal film nooit meer 'stom' worden ...

Muziek speelt een belangrijke rol bij Keep an Eye. Maar film, zéker film kán niet zonder muziek of geluid. Daarom introduceerden Keep an Eye en de Nederlandse Filmacademie in 2018 een nieuwe prijs voor de Beste Filmmuziek van dit moment, de Keep an Eye Filmscore Award.

Bart Römer, directeur Filmacademie

'De Keep an Eye Foundation maakte het voor het vijfde achtereenvolgende jaar mogelijk dat onze bachelor en master eindexamenstudenten een prachtig platform krijgen aangeboden om hun visitekaartje, dat wil zeggen zichzelf en hun afstudeerprojecten, te presenteren aan de filmpers, het beroepsveld, familie, vrienden en het publiek; kortom, een fantastische springplank naar een succesvolle toekomst in het huis voor de film, EYE.'


Uit het interview met Bart Römer (directeur van de Nederlandse Filmacademie)

En dan ben je afgestuurd, aankloppen bij Hollywood? 
“Hoewel de Nederlandse filmindustrie klein is, is er in veel richtingen, zoals bijvoorbeeld sound design en visual effects, veel werk. Voor regisseurs en scenaristen, duurt het vaak wat langer voor ze écht aan de slag kunnen, hun eigen film kunnen maken. Dat betekent in het begin vaak buffelen, je netwerk aanspreken. Het heeft niet zozeer te maken met onze kleine filmindustrie. Het is eerder moeilijk om draagvlak te vinden voor jouw ideeën.”

Waarom moet het publiek gaan kijken naar werk van afstudeerders? 
“Het werk van deze jonge filmmakers is nog ongepolijst, fris, vol passie en ambitie. Je kijkt niet naar werk van ervaren geroutineerde filmmakers, maar naar studenten die de grenzen opzoeken. Tegelijk zijn zij zich ervan bewust dat er een groot publiek en veel mensen uit het eigen beroepsvak op afkomt. Hierdoor kunnen ze voorzichtiger worden. Al vanaf het eerste moment dat ze op de academie komen stimuleren wij vooral om grenzen op te zoeken. Zo geven we ze de aanzet tot het ontwikkelen van een eigen signatuur die ze daarna zelf, in de praktijk doorontwikkelen.” 

Teaser voor het festival 2019

Gesprek met Bart Römer