De studio van de Iers-Britse schilder Francics Bacon is één grote, smerige bende. Het plafond, muren en de vloer zijn volledig besmeurd met olieverf. Overal liggen stapels boeken, verfkwasten en kapotte meubels. Je kunt het zelf zien in Dublin waar zijn originele Londense studio is gereconstrueerd. Dit was geen man met een geordend leven. Toch had Bacon een strak werkrooster. Bij de eerste zonnestralen stond hij naast zijn bed om direct aan de slag te gaan. Tot een uurtje of 12. Daarna ging ie de pub in. En wanneer de bel de laatste ronde inluidde, klokte hij thuis nog een fles rode wijn naar binnen. Maar hoe laat het ook werd… de volgende, of eigenlijk dezelfde morgen, ging hij bij het eerste daglicht weer aan de slag.
De Amerikaanse schilder Rothko stond iedere dag om precies 9 uur ’s ochtends in zijn atelier. Stipt 17 uur ’s middags nam hij de metro weer naar huis.
De Duitse, nog levende kunstenaar, Gerhard Richter staat elke dag om 6:15 op. Brengt zijn dochter naar school. Ontbijt. Gaat in zijn studio aan de slag. Om 13:00 uur stipt loopt hij van zijn studio in de tuin naar zijn huis om daar te lunchen. Altijd met yoghurt, tomaten, brood, olijfolie en kamillethee. Daarna gaat hij terug naar de studio om daar tot ’s avonds laat te schilderen en papierwerk weg te werken.
Al lijkt een kunstenaar een wilder en vrijer leven te leiden dan de man of vrouw die elke dag met aktetas naar kantoor in de auto stapt, ook een kunstenaar heeft ritme en regelmaat nodig.