Wat is de grootste valkuil van kunstenaars?
“Gebrek aan focus. Kunstenaars weten vaak niet te benoemen wie hun publiek is en hoe ze hen kunnen bereiken. Of durven niet te zeggen wie dat is. Ze zeggen dat hun werk voor iedereen is maar dat lijkt al snel op schieten met hagel.”
Maar hoe kom je erachter wie jouw potentiele klant dan wel is?
“Tijdens de workshop krijgen we dat samen met mede-cursisten scherp. Want misschien is je werk zo groot dat het alleen door gemeentes kan worden aangekocht. Of past het juist in een praktijk van een fysiotherapeut of arts, dan is het handiger om een artsensymposium te bezoeken om naamsbekendheid te krijgen. Dat is alvast een belangrijke tip: ga vooral naar buiten naar je potentiële klanten toe, blijf niet alleen achter die computer zitten.”
Wat verkoopt eigenlijk het beste?
“Kleurrijk en figuratief. Donker en abstract is over het algemeen minder populair. Maar ik zou zeker niet aanraden om de oren helemaal naar de smaak van het publiek te laten hangen. Er zijn ook andere manieren om extra werk te verkopen. Je zou bijvoorbeeld ook kleiner werk kunnen maken. Dat verkoopt vaak makkelijker. En kaarten, die meteen als teaser werken. Daar valt nog veel over te zeggen. En dat doen we ook in de workshop.”
Je raadt kunstenaars aan in gesprek te gaan…
“Kunstenaars vinden het vaak eng om over hun werk te praten. Maar als je ziet dat iemand naar je werk loopt, bijvoorbeeld op een beurs, is dat dé kans om over je werk te vertellen.”
En als je nou vindt dat werk het voor zichzelf moet spreken?
“Maar de meeste mensen hebben het verhaal nodig om te weten wat het werk zo bijzonder maakt. Kopers hebben veelal niet de kennis die jij als kunstenaar hebt. En door erover te vertellen verhoog je de waarde van je werk en geef je het meer diepgang voor de kijker.”
Tijdens de workshop schrijven jullie ook een ondernemingsplan. Is dat wel echt nodig? En is dat niet saai..
“Het helpt je enorm je gedachten te ordenen en geeft je een focus. Maar ook: het geeft je een to do list zodat je morgen meteen aan de slag kan. Zie je bedrijfsvoering ook maar als een canvas.”
Verkopen wordt nog veelal als iets gezien dat een kunstenaar niet moet doen. Wat vind je van die gedachte?
“Ik zie dat er op kunstopleidingen steeds meer aandacht is voor ondernemerschap. Daarmee komen er nu afgestudeerden op de markt die er niet voor schromen om zich beter te presenteren en hun werk actief voor het voetlicht weten te brengen. Want een kunstenaar is een ondernemer, wat betekent dat je zelf naast het maken van je werk, tijd dient te besteden aan marketing, netwerken, presenteren, publiciteit zoeken.”
Heb je alvast een tip waarmee we meteen aan de slag kunnen?
“Ken je doelgroep en heb je onderscheidend vermogen goed in beeld.”
Wie is de doelgroep van de cursus eigenlijk?
“Alle creatieve ondernemers: kunstenaars, musici, theatermakers, fotografen, interaction designers, webbouwers, dansmakers.”
Best een brede doelgroep…
“Mijn specialisme is de creatieve doelgroep. Ondertussen heb ik zoveel ervaring in de kunst- en cultuursector dat ik goed weet wat er leeft en wie de sleutelfiguren zijn. Mijn motto is: Breng de kunst in het leven en het leven in de kunst!”