Graduation show
Het Keep an Eye Filmacademie Festival is de jaarlijkse graduation show van de Nederlandse Filmacademie, waar aanstormend filmtalent zijn afstudeerwerk aan het publiek presenteert. Wat ooit begon als een kleinschalig evenement binnen de muren van de Filmacademie zelf, is inmiddels uitgegroeid tot een festival op een prominente locatie. Tegenwoordig schitteren de films van deze toekomstige alumni op het grote doek van EYE Filmmuseum in Amsterdam, waar ze worden gevierd door een breder publiek van filmliefhebbers en professionals uit de industrie.
Wie wordt de nieuwe Paul Verhoeven?
Dat is de vraag die tijdens dit 10-daagse festival elk jaar weer centraal staat – voor publiek, pers én studenten. Althans, voor zover die studenten niet andere filmische ambities koesteren. Maar ook zij krijgen een plek in de spotlights. Het festival breidt zich namelijk uit voorbij de grenzen van EYE Filmmuseum en strijkt neer op omliggende locaties, waar het diverse talent van de Filmacademie in al zijn facetten tot uiting komt.
Vanaf nu zal film nooit meer ‘stom’ worden …
Muziek speelt een cruciale rol tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festival. Film – en zeker film – kan immers niet zonder de kracht van muziek en geluid om emoties te versterken en verhalen tot leven te brengen. Om deze onmisbare bijdrage te vieren, sloegen Keep an Eye en de Nederlandse Filmacademie in 2018 de handen ineen en introduceerden zij een bijzondere prijs: de Keep an Eye Filmscore Award. Deze prestigieuze onderscheiding wordt uitgereikt aan de maker van de beste filmmuziek van dat moment, waarmee zowel muzikaal talent als innovatie in filmcompositie in de schijnwerpers wordt gezet.
Uit het interview van 2016 met Bart Römer
(directeur van de Nederlandse Filmacademie)
‘De Keep an Eye Foundation maakte het voor het vijfde achtereenvolgende jaar mogelijk dat onze bachelor en master eindexamenstudenten een prachtig platform krijgen aangeboden om hun visitekaartje, dat wil zeggen zichzelf en hun afstudeerprojecten, te presenteren aan de filmpers, het beroepsveld, familie, vrienden en het publiek; kortom, een fantastische springplank naar een succesvolle toekomst in het huis voor de film, EYE.’
En dan ben je afgestuurd, aankloppen bij Hollywood?
“Hoewel de Nederlandse filmindustrie klein is, is er in veel richtingen, zoals bijvoorbeeld sound design en visual effects, veel werk. Voor regisseurs en scenaristen, duurt het vaak wat langer voor ze écht aan de slag kunnen, hun eigen film kunnen maken. Dat betekent in het begin vaak buffelen, je netwerk aanspreken. Het heeft niet zozeer te maken met onze kleine filmindustrie. Het is eerder moeilijk om draagvlak te vinden voor jouw ideeën.”
Waarom moet het publiek gaan kijken naar werk van afstudeerders?
“Het werk van deze jonge filmmakers is nog ongepolijst, fris, vol passie en ambitie. Je kijkt niet naar werk van ervaren geroutineerde filmmakers, maar naar studenten die de grenzen opzoeken. Tegelijk zijn zij zich ervan bewust dat er een groot publiek en veel mensen uit het eigen beroepsvak op afkomt. Hierdoor kunnen ze voorzichtiger worden. Al vanaf het eerste moment dat ze op de academie komen stimuleren wij vooral om grenzen op te zoeken. Zo geven we ze de aanzet tot het ontwikkelen van een eigen signatuur die ze daarna zelf, in de praktijk doorontwikkelen.”