Een goed moment om terug én vooruit te blikken met directrice van het CvA Janneke van der Wijk. Wat maakt de Keep an Eye International Jazz Award zo uniek?
“Het bijzondere is dat dit veel meer dan een competitie is. Het is een unieke kans voor topinstituten om hun beste bands in contact met elkaar te brengen en biedt de gelegenheid om een week lang vele muzikale activiteiten te beleven zoals workshops, lezingen en jamsessies. Studenten ontmoeten andere studenten van over de hele wereld, worden gecoacht door wereldberoemde jazzmusici. Ze ontdekken waar ze staan tussen die andere talenten en hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen.”
Hoe wordt de jazz award gezien door muzikanten? Wat hoor je in de wandelgangen?
“De studenten, de docenten… het maakt op iedereen, iedere keer weer, een onvergetelijke indruk. Wij komen op heel veel plekken in de wereld en we merken dat studenten en alumni van internationale conservatoria het als een geweldige kans zien. Het is hét moment om eigen muziek en hun band te presenteren. Ongelofelijk belangrijk dus dat er dit soort prijzen zijn om ze te helpen bij die belangrijke start in hun carrière. Als jazzmuzikant moet je er alles aan doen om te zorgen dat mensen je horen en zien. De Jazz Award geeft een podium aan jong toptalent. En er ontstaan waardevolle netwerken tussen studenten, maar ook tussen de docenten en de instituten die meedoen. Muziek kent geen grenzen. De wereld is het werkveld van muzikanten. Dat geldt zeker ook voor de jazz.”
En hoe wordt de award gezien in de jazzwereld?
“Het zet Amsterdam als jazzstad (nog meer) op de kaart en is inmiddels wereldwijd erkend als één van de belangrijkste en meest bijzondere jazz awards. De finalisten hebben een belangrijk podium om op niveau te presteren en zichzelf te presenteren. Het niveau is ontzettend hoog. Er zijn zo ongelooflijk veel verschillende jazzstijlen te horen, uit alle hoeken van de wereld. De avond zelf is heel divers van opzet. Je hoort de beste ensembles van de beste conservatoria in een overvolle zaal.”
Het publiek goed weten te bereiken, is ongelooflijk belangrijk. Sommige muzikanten gaat dat van nature heel goed af
.
Aan het CvA studeren studenten van over de hele wereld, wat is de aantrekkingskracht van het CvA?
“Allereerst de docenten, met veel internationaal toonaangevende namen. Maar ook de stad Amsterdam en natuurlijk het instituut zelf. Er wordt hier op zeer hoog niveau gemusiceerd en lesgegeven. Daarnaast zijn er elk jaar vele bijzondere projecten en masterclasses en een gestructureerd en actueel curriculum, dat studenten echt in staat stelt zich te ontwikkelen. De meerderheid van de studenten maakt dan ook een carrière in de muziek. Van de studenten die een master doet vindt 93% een betaalde baan in de muziek.”
Een winnaar van de Keep an Eye International Jazz Award zei: “De beste zijn, zit zeker niet alleen in heel goed kunnen spelen.” Wat moeten ze hebben?
“Het gaat allereerst om speelniveau. Gewoon heel goed zijn op je instrument. Maar je moet ook de mogelijkheid krijgen om gehoord te worden, die kansen moet je creëren, je artistieke identiteit ontwikkelen en vertalen in een sterk muzikaal concept en dan in staat te zijn om een internationaal netwerk op te bouwen. Mensen tegenkomen die deuren voor je kunnen openen. Aan het CvA leer je systematisch hoe jij een succesvolle carrière kan opbouwen.”
Saxofonist Benjamin Herman zei: “Ik weet dat ik niet de beste saxofonist ben maar ik kan de muziek goed overbrengen.”
“Overbrengen, communicatie, het publiek goed weten te bereiken, is ongelooflijk belangrijk. Sommige muzikanten gaat dat van nature heel goed af. Daar is niet maar één manier voor. Iedereen heeft daarin zijn eigen stijl. Het spelen voor een publiek helpt studenten om zichzelf hierin te trainen. Dat is de reden waarom wij onze studenten zo veel mogelijk stimuleren en helpen om op te treden binnen en buiten de school. De Keep an Eye Jazz Award speelt hier ook een belangrijke rol.”
Michelle Kuypers, programma manager North Sea Jazz Festival zei: “Jonge Nederlandse jazzmusici zijn eigenzinnig. Daar staan ze in het buitenland om bekend.”
“Ja dat is zeker zo. Dat merk je ook tijdens de Award bijvoorbeeld en we horen het ook terug in het buitenland. Ze leren ook tijdens de opleiding om een eigen identiteit te ontwikkelen.”
Zeker een verrijking voor het muzikale klimaat en versterkt elkaar en grijpt in elkaar
Er zijn de afgelopen jaren andere initiatieven bijgekomen zoals ‘The Records’, en ‘De Keep an Eye Summer Jazz Workshop’.
“Ja dat is zeker een verrijking voor het muzikale klimaat en versterkt elkaar en grijpt in elkaar. Vaak zien wij dat studenten die deelnemen aan één van deze evenementen terugkomen in de zomer tijdens de Summer Workshop. The Records biedt studenten in Nederland de kans om hun gedroomde opname waar te maken. Dat is zeer bepalend voor hun carrière en voor het definiëren van hun artistieke identiteit. Dat allemaal samen geeft Amsterdam een internationaal jazzklimaat dat uniek is.”
Ieder jaar is Justin DiCioccio van de Manhattan School of Music er weer bij. Met zijn gevoel voor theater, tomeloze energie en enthousiasme wint hij tijdens de avond niet alleen de liefde van jazzliefhebbers, maar ook die van de mensen die niet eens wisten dat ze van jazz hielden.
“Hij is ongelofelijk enthousiast en gooit zijn hele ziel en zaligheid erin. Studenten willen daarom altijd graag met hem werken.”
Wat hoop je voor de toekomst?
“Onze jazz-afdeling is bekend over de wereld. Dat willen we verder uitbouwen. Dat is belangrijk voor het culturele klimaat van de stad en de kunsten, die het de afgelopen jaren zeker niet altijd makkelijk hebben gehad. Amsterdam heeft een unieke jazztraditie en muzikale identiteit en dat is terug te vinden in de jazz-afdeling van het CvA. Wij willen een nog sterker geprofileerde plek creëren waar Nederlandse en internationale toptalenten hun muzikale reis samen kunnen starten.”