Letters die buiten de lijntjes kleuren
Grafische beelden zijn overal, in onze fysieke en digitale omgeving. Ze bepalen mede hoe we de wereld zien en hoe we ons gedragen. Grafisch ontwerpers helpen ons door orde te scheppen in chaos, door overzicht te bieden in ingewikkelde zaken of door onze emotie aan te spreken. Grafische vormgeving doet ertoe, oftewel Graphic Matters. De projecten van organisatie Graphic Matters laten je stilstaan bij het belang van beeldcultuur in onze maatschappij.
Summer School
Keep an Eye levert een bijdrage aan de jaarlijkse Graphic Matters Summer School waarbij een reeks van masterclasses voor jonge ontwerpers wordt georganiseerd, gegeven door internationaal aansprekende ontwerpers. De masterclasses sluiten aan bij actuele vakinhoudelijke thema’s en zijn gericht op het ontwikkelen van specifieke vaardigheden en op plezier in ontwerpen.
Door de masterclasses simultaan en kort na elkaar te organiseren ontstaat een bijzondere groepsdynamiek. Het programma wordt aangevuld met excursies naar bijzondere ambachtslieden of lezingen door experts uit aanpalende vakgebieden. In combinatie met studiobezoeken bij lokale ontwerpers vormt dit een unieke belevenis.
Tijdens de Graphic Matters Summer School ontwikkelen ontwerpers (nieuwe) vaardigheden, maken ze vrienden en ontmoeten ze grootheden uit de wereld van design.
Van 19 tot en met 21 augustus vond alweer de vijfde editie plaats!
Thema 2025: Shifting Strokes
Letters bewegen. Soms schreeuwen ze van de muren, dan weer fluisteren ze tussen de regels door. Tijdens de masterclass met topontwerpers Gemma O’Brien, Schultzschultz en het duo Britt Möricke & Studio Saber werd er, samen met 43 internationale deelnemers, verkend hoe typografie constant verschuift – van strak systeem naar wilde penseelstreek, van digitale precisie tot fysieke performance.
Zij doken in ambacht én experiment, speelden met ritme, structuur en toeval. Want elke stroke – elke lijn, elke letter – heeft de potentie om te veranderen, te verrassen, te spreken. Deze Summer School was een hands-on trip langs de grenzen van typografie. Of je nu met de hand werkt of achter een scherm zit, deelnemers leerden hoe je letters kunt buigen, breken en opnieuw kunt vormgeven.
- Directeur Dennis Elbers schreef:
‘Als gastdocent op verschillende creatieve opleidingen in Nederland hoor ik studenten nog wel eens zeggen: “ik moet voor school … doen”. Op zo’n moment vraag ik me af wanneer het besef komt, dat ze … het alleen voor zichzelf doen.
Afgaand op de deelnemers aan de Graphic Matters Summer School duurt het gemiddeld een jaar of vijf na het afstuderen voor dit besef komt. Dan wordt duidelijk dat de dagelijkse praktijk te weinig ruimte biedt om te experimenten, falen en leren. Speciaal voor ontwerpers die uit hun comfortzone willen treden, nieuwe vaardigheden willen ontwikkelen en kennis willen delen is er de Graphic Matters Summer School met driedaagse masterclasses op gebied van ambacht, digitaal en onderzoek door internationale experts.’
The students:
‘The atmosphere was nice and welcoming. It provided valuable knowledge and inspiration for the future work. I appreciate the balance between learning new things and having some fun.’
‘It was super well organised, I would really recommend the summer school to other people and come back if the next masterclasses are in my field of interest.’
‘Here, creative energy blooms in all directions. (…) I feel that I’ve truly experienced creative methods that are very different from my own, and I’ve been deeply inspired by many classmates and masters.’