Bestaat zoiets als een stappenplan voor geluk?
De jaarlijkse Keep an Eye Productieprijs is in het leven geroepen om jonge creatieve makers in staat te stellen hun eigengereide artistieke ideeën en ambities tot leven te wekken. Met het geldbedrag van € 10.000,- kunnen zij een nieuwe, complete podiumproductie ontwikkelen, die tijdens het festival Wonderfeel in première gaat en daarna langs andere festivals toert. Muziek staat centraal, maar daarnaast wordt van de winnaar verwacht dat er samenwerking met andere (kunst)disciplines plaatsvindt.
De vakjury kende de prijs dit jaar unaniem toe aan Nienke Nasserian en haar ‘zelfhulpopera RISE
“Je moet maar durven: voor een jury je innerlijke zoektocht naar geluk pitchen. Nienke deed het met zoveel energie, eigenheid én een vleugje ironie, dat ze ons in no time had overtuigd dat dit een podium op Wonderfeel verdient.”
De jury bestaat uit Martin Fondse (Componist des Vaderlands), Kenne Peters (muziekprogrammeur Musis Arnhem, Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereeniging), Willemijn Mooij (algemeen directeur Nederlandse Bachvereniging), Fedor Teunisse (artistiek leider Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag), Tamar Brüggemann en Georges Mutsaerts (directie Wonderfeel).
In haar productie RISE onderzoekt Nienke de maakbaarheid van geluk. Nederland is een van de “gelukkigste” landen van de wereld, toch heerst er steeds meer ontevredenheid. Hoe kan het dat in ons welvarende Nederland mensen steeds ongelukkiger lijken te worden? De zelfhulp-boeken gaan als warme broodjes over de toonbank en de coaching industrie, spirituele healing sessies en retraites met beloftes op ‘een beter leven’ zijn een miljoenenbusiness geworden. Bestaat zoiets als een stappenplan voor geluk? Welke ‘healende’ muziek hoort hier dan bij? Met een elektro-akoestische compositie van Evelien van den Broek streeft Nienke met haar zang en teksten naar een collectieve ervaring van verbondenheid. De eindregie is van Kenza Koutchoukali.
Sopraan en klassiek muziektheatermaakster Nienke Nasserian studeerde in 2018 cum laude af aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Op haar achtste begon Nienke met klarinet spelen, vanaf haar vijftiende volgde ze zanglessen en op haar achttiende koos ze voor klassiek repertoire. Nienke maakte drie autobiografische klassiek-muziektheatervoorstellingen – Masai, Mzungu en Mtoto – en speelde verder in producties zoals Lady in the Dark (Opera Zuid), GOUD! (De Nationale Opera & Opera Zuid) en Hans & Griet (Silbersee & De Toneelmakerij).