Side by Side 2024: de nieuwe generatie ‘Oude Musici’

07-03-2024
Ze zijn het nog niet zat, de leden van het Orkest van de Achttiende Eeuw. Voor de elfde keer op rij zaten zij schouder aan schouder met de allerbeste studenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Deze jaarlijkse samenwerking was opnieuw een muzikaal hoogtepunt, onder leiding van dirigent Jakob Lehmann.

Volg Side by Side / Talent Award: 
< TERUG   VERDER>
NAAR ALLE BERICHTEN >


We leiden de toekomstige musici op

Het Orkest van de Achttiende Eeuw staat elk jaar weer te springen om mee te doen. Naast het Koninklijk Conservatorium van Den Haag zien ook zij het opleiden van de nieuwe generatie ‘Oude Musici’ als een van hun grootste doelen.
Onder leiding van dirigent Jakob Lehmann bracht het grote gezamenlijke orkest samen met vier bijzondere solisten een programma geheel gewijd aan de vroeg-romanticus Franz Schubert (1797-1828).

Repeteren met de grootsten

Vijf dagen lang waren orkestleden in residentie in Amare, waar toegewerkt werd naar deze concertserie. De bijzonder ervaren musici, vaak (ex-)docenten en alumni van het Koninklijk Conservatorium, waren in deze periode privécoaches van de studenten. Deze professionals van topniveau inspireren de nieuwe lichting muzikanten Oude Muziek en brengen kennis en vaardigheden ‘Side by Side ́ aan hen over.
Zij aan zij musicerend in één orkest. Niet alleen studenten van de afdeling Oude Muziek en Zang werden betrokken bij dit project: ook studenten van de opleiding Art of Sound maakten geluidsopnames van de concerten, waardoor dit project ook van deze opleiding onderdeel is van het curriculum. De opnames worden in het curriculum van de musici gebruikt voor feedback.

Repertoire

Ondanks de furore die Schubert maakte als componist van liederen en ondanks hardnekkige pogingen is het Schubert nooit gelukt om een succesvolle opera te schrijven. Dat lijkt niet gek, zodra je leert dat hij slechts 30(!) jaar oud... ehhh jong is geworden, maar deze jonge held begon al met componeren op 15-jarige leeftijd!
Met dit programma, getiteld Schubert, The Operatic, wilde dirigent Jakob Lehmann een lans breken voor de opera-elementen in het werk van deze componist. Het concert opende met de groot bezette ouverture tot Fierrabras, een opera die tijdens het leven van Schubert nooit werd uitgevoerd.

Der Hirt auf dem Felsen is een beroemd lied voor sopraan, klarinet en piano. Carl Reinecke (1824-1910) vond het zo’n belangrijk werk dat hij de pianopartij orkestreerde en dat is de versie die in dit programma klonk. De jonge solisten, beiden excellente master-studenten op het Koninklijk Conservatorium, speelden/zongen de sterren van de hemel.

Een iets minder bekend lied was het prachtige Auf dem Strom, voor tenor, hoorn en piano. Voor deze gelegenheid bewerkte Jakob Lehmann de pianopartij tot een versie voor orkest en daarmee beleeft de oude muziekafdeling van het Koninklijk Conservatorium een wereldpremière! De hoorn werd met de hand ‘bewerkt’ om alle juiste tonen eruit te krijgen, precies zoals dat vroeger ook ging.

De imposante vierde symfonie van Schubert, De Tragische, was de afsluiter van het programma. In vier delen, van langzaam naar snel, van intens naar verstild, werd het publiek op een prachtige reis genomen, die leidde tot een staande ovatie in de uitverkochte conservatoriumzaal!

Het programma werd driemaal uitgevoerd: een lunchconcert in TivoliVredenburg en twee concerten in de prachtige conservatoriumzaal in Amare, Den Haag.

Over dirigent Jakob Lehman

Jakob Lehmann is een jonge muzikant voor wie stilistisch bewustzijn en historisch geïnformeerde uitvoering de pijlers zijn van emotioneel oprechte en energieke interpretaties. Zijn dubbele doelstellingen, namelijk trouw aan de bedoelingen van de componist en hun directe overdracht naar zijn moderne publiek, vormen de leidraad voor zijn diverse activiteiten als violist en dirigent. Jakob beschouwt de gezamenlijke convergentie van historisch geïnformeerde speelstijlen met meer traditionele benaderingen als een van zijn belangrijkste doelstellingen.