Stunt tegen de btw-verhoging op Prinsjesdag: Monstercoalitie rolt meterslange ‘kassabon voor de samenleving’ uit

17-09-2024
Keep an Eye werd in 2008 opgericht om tegenwicht te bieden aan de toenmalige kaalslag in de kunst en cultuur. En nu, in 2024, zien we dat we harder nodig zijn dan ooit! Bovendien wordt niet alleen de kunst en cultuur hard getroffen. Daarom delen wij hier integraal het persbericht van de Creatieve Coalitie met betrekking tot de geplande BTW-verhoging. (En onderteken nog even de petitie van de Cultuuroptimisten, onderaan deze pagina).
Ga hierboven naar geenhogerebtw.nl Ga hierboven naar geenhogerebtw.nl
  • Lees verder het artikel van Charlotte Klein, redacteur economie bij de NOS hier >
  • Of de analyse i.o.v. Cultuurfonds, Kunsten '92 en anderen hier >
  • Of de kritiek van de Raad van State op de haast met de plannen hier >
  • Of 'Hoeveel duurder wordt een dagje uit?' - NRC hier >
  • Of BTW op cultuur bijna hoogste van Europa - RTL/nieuws hier >
  • Of Winnie Sorgdrager 'Vind je nou echt dat alle cultuur weg moet?' - FD hier >
  • Dit is een willekeurige greep uit talloze artikelen ...

Foto bij museum Huis van het Boek, gemaakt door Jitske Nap
- Persbericht -

Al deze dingen maken het leven juist draaglijker, gezonder en leuker

Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies voert actie tegen de Prinsjesdagplannen. Aan twee locaties die door de btw-verhoging worden getroffen, op en nabij de Koninklijke stoet, is vlak voor het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgehangen. Vanaf het dak van museum Escher in het Paleis en Huis van het Boek is in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een 20 meter lange banner uitgerold waarop iedereen kan zien wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Op de vroege ochtend van 17 september maakt een brede vertegenwoordiging van experts en ervaringsdeskundigen in het bijzijn van pers en politici een statement bij het uitrollen van de kassabon: stop de btw-verhoging. Tijdens het langstrekken van de koets wordt eenzelfde kassabon uitgerold vanaf het dak van museum Escher in het Paleis.
Splinter Chabot is schrijver en was hierbij aanwezig: “Deze bon presenteert de krankzinnige plannen van het kabinet om de btw te verhogen op kunst, cultuur, theaters, sportscholen, hotels, boeken en media. En dat gaat grote gevolgen hebben. Als deze btw-verhoging doorgaat betekent dat ook dat er 4 miljoen boeken minder worden verkocht en gelezen.
We hebben een paar weken geleden gejuicht om onze Olympisch kampioenen, maar de kampioenen van de toekomst kill je hiermee. Dit is de rekening die Nederlanders moeten betalen.”

Jefferson Yaw Frempong-Manson is artiest en was ook aanwezig: “Ik denk dat cultuur voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk moet blijven. Als deze btw-verhoging doorgaat heb ik minder geld om mijn muziek te kunnen maken. Maar ook voor de jongeren die tickets willen kopen voor mijn shows, het zou doodzonde zijn als mensen hun kaartjes niet meer kunnen betalen.”

Jan Akkermans (hotelier): “De btw-verhoging maakt hotelovernachtingen duurder en zorgt ervoor dat een weekendje weg voor veel Nederlanders straks onbetaalbaar wordt. Toeristen wijken hierdoor uit naar goedkopere alternatieven in België en Duitsland, wat een flinke klap is voor het toerisme in de grensregio’s.”

Thomas Drissen (De Creatieve Coalitie): “Het werk van kunstenaars, acteurs, muzikanten, schrijvers, fotografen bevordert ons inleveringsvermogen in de ander. Het ontmoedigen van hun werk is daardoor niet alleen een slecht idee, het is een asociaal idee. Het maakt de samenleving schofteriger.”

Marit Bouwmeester (Olympisch kampioen zeilen): “Ik gun dat ieder kind kan sporten. Dat sport voor alle kinderen en jongeren toegankelijk en betaalbaar is. Daarom roep ik het kabinet met klem op: laat de volgende generatie ook het plezier van sport ervaren. Echt, het is té belangrijk.”

Ook Mohammed Mohandis (GL/PvdA) en Ines Kostić (PvdD) hadden zich aangesloten bij de actie van #geenhogerebtw, evenals Rob Jetten (D66): “Het kabinet heeft zonder enige visie deze btw-verhoging doorgevoerd, maar die raakt ondernemers, de cultuursector en de sport. Terwijl al deze dingen juist het leven draaglijker, gezonder en leuker maken.”

Foto voor museum Huis van het Boek gemaakt door Jitske Nap. Van links naar rechts: Lodewijk Klootwijk, Astrid Weij, Willem Westerman, Anne Marie van Duivenboden, Martijn David, Jacqueline Dersjant, Marit Bouwmeester, Jan Akkermans, Splinter Chabot, Yoeri Meessen, Jefferson Yaw Frempong-Manson.

Negatieve gevolgen voor alle Nederlanders

De voorgenomen btw-verhoging zal grote negatieve gevolgen hebben voor welzijn, welvaart, leesvaardigheid en werkgelegenheid van Nederlanders, waarschuwen de initiatiefnemers van de actie. Astrid Weij, directeur van Kunsten '92 en een van de initiatiefnemers van het bondgenootschap #geenhogerebtw, stelt: "Iedere Nederlander zal de btw-verhoging voelen in diens portemonnee. Of je nou van musea houdt, concerten bezoekt, sport beoefent, boeken leest of een abonnement hebt op een krant: alles wordt duurder. Dit zal ertoe leiden dat mensen noodgedwongen afhaken, terwijl deze zaken juist bijdragen aan ons welzijn."

Weij benadrukt dat de btw-verhoging de financiële positie van vele sectoren ondermijnt. "Op de lange termijn zal dit de samenleving veel meer kosten dan het oplevert. Met deze actie willen we laten zien hoe groot de impact van deze maatregel kan zijn voor ons allemaal."

Mensen moeten noodgedwongen afhaken

De maatregelen in het algemeen en de btw-verhoging in het bijzonder zullen vooral de middenklasse en mensen met een kleine portemonnee raken. Uit een economische analyse blijkt dat de btw-verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder bezoeken aan festivals en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Er zullen ieder jaar 4 miljoen boeken minder verkocht worden en 150.000 mensen zullen hun abonnement op de bibliotheek opzeggen.
De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat minstens 500.000 Nederlanders stoppen met sporten. Daarnaast verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur- en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Nieuwsorganisaties verwachten dat honderdduizenden Nederlanders hun abonnement vaarwel zeggen. De overheid zelf gaat ervan uit dat de btw-verhoging van logies gaat leiden tot een afname van logies met 6,75%, dit betreft dan 4,2 miljoen minder overnachtingen in Nederland.
De prijsverhoging zal ertoe leiden dat grote groepen noodgedwongen afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien, zoals afnemende gezondheid en afname van leesvaardigheid.

- Einde persbericht -

Deelnemende organisaties

KNVB, NOC*NSF, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ’92, De Creatieve Coalitie, CPNB, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders, Vereniging van Evenementenmakers VVEM, BAM! popauteurs, CultuurConnectie, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Zaak Nu, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, FNV Horecabond, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, Goede Doelen Nederland, KVGO, Koninklijke Boekverkopersbond, Koornetwerk Nederland, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, Mediafederatie, Museumvereniging, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Platform ACCT, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VNJJ, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals VNPF, VOB, VTTE Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen, VVTP, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VvNO


Gezocht: Cultuuroptimisten

Naar de website van Cultuuroptimisten* >

Is kunst en cultuur ook onmisbaar in jouw wereld en wil je je uitspreken tegen de plannen van het nieuwe kabinet? Sluit je aan en teken de lijst van Cultuuroptimisten (*initiatief van We Are Public). Toon de kracht van kunst! Namens de hele Nederlandse culturele wereld: bedankt!

We Are Public?

Bij We Are Public geloven ze dat cultuur essentieel is voor hoe we de wereld zien, begrijpen en onthouden. Muziek, films, beeldende kunst, theater, literatuur — cultuur is overal en altijd. Het is een onmisbare stem die middenin de samenleving hoort. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid. Daarom bouwen ze al 10 jaar aan een overkoepelend platform en lidmaatschap voor kunst en cultuur. Hiermee zorgen ze voor meer focus op cultuur en meer publiek voor hun partners.

Onderteken hier
de petitie >