Circus van nu: Frontrowseat at BACK TO BASE!

17-10-2024
Sinds dit jaar draagt de Keep an Eye Foundation bij aan een bijzonder open podium voor hedendaags circustalent. TENT (onze partner van festival This Is Not A Circus) organiseert trajecten voor makers van 4 jaar tot 1 dag, en van dat laatste mochten we afgelopen zaterdag met trots een avond bijwonen in Amsterdam Noord.

Volg Back to Base: 
< TERUG   VERDER>
NAAR ALLE BERICHTEN >


Terug naar de basis

Het halfjaarlijkse open podium van TENT, BACK TO BASE, biedt circusmakers sinds 10 jaar een podium voor kort werk. Zij presenteren zich aan professionals uit het podiumkunstenveld, aan vakgenoten en aan een lokaal publiek. BACK TO BASE is bovendien een mooie ingang voor nieuw publiek om kennis te maken met hedendaags circus. Via een open call worden 4 à 5 uiteenlopende acts geselecteerd van makers die net of bijna zijn afgestudeerd of al enige tijd aan de weg timmeren. Zowel bezoekers als deelnemers zijn enthousiast over dit open podium, het enige voor hedendaags circus in Nederland.

BACK TO BASE stelt makers in staat om hun werk zichtbaar te maken ofwel nieuw werk te testen in een veilige omgeving. In een nagesprek tussen makers en het publiek is er de mogelijkheid om in gesprek te gaan en feedback te geven. Doel hierbij is om op een laagdrempelige manier het contact tussen maker en publiek tot stand te brengen. Veel makers hebben na afloop van hun presentaties tijdens BACK TO BASE het werk bij TENT of elders kunnen door ontwikkelen of kunnen spelen waarmee het open podium als springplank heeft gefungeerd.

Daarnaast biedt TENT elke editie ruimte aan een startende host om BACK TO BASE te presenteren. Soms zijn dit mensen uit de circuswereld, maar vaak ook andere hosts aan de start van hun hosting carrière.

Een gevarieerde en experimentele circusavond!

De jubileum editie zat vol spannende wendingen. Met acrobatiek, trapeze, Chinese paal, handstand en contortion namen de makers ons mee in actuele en persoonlijke thema’s zoals vriendschap, zorg, mentaal welzijn en het onvermijdelijke verstrijken van tijd.

De makers:

Flickering collective - Flickering (contemporary dance, Chinese pole, partner acrobatics) 
In een eigen ontworpen installatie brengt Flickering Collective een herkenbare en gevoelige reis naar het podium over de kwetsbaarheid van zorgen voor een ander en hulp ontvangen. Flickering Collective - bestaande uit Daniel Fernández, Emma Versluys, Riccardo Maraccini - brengt een stuk over de kwetsbaarheid van zorgen voor een ander en hulp ontvangen. Over de inspanning die zorg kost, de spanning die ontstaat wanneer iemands autonomie wordt weggenomen en het vinden van balans in zelfzorg. Het trio dat is afgestudeerd op verschillende opleidingen - Fontys Circus & Performance Art, Fontys Dance Arts en Ésac - combineert dans, Chinese paal en partneracrobatiek. 
In een eigen ontworpen installatie gaan ze de interactie met elkaar en een zwaaiende Chinese paal aan. Het gewicht van een platform onderaan maakt de paal die hangt grillig en gevaarlijk, maar zorgt er ook voor dat je kunt vliegen. Flickering is een herkenbare en gevoelige reis over het vinden van kwetsbaarheid en zorg en het verkrijgen van inzichten over zelfbeschikking en empathie.

Trio Whip - 24/7 (group acrobatics) 
De tijd tikt door in 24/7 waarin drie acrobaten een continue cirkel tekenen met hun bewegingen, terwijl conflicten ontstaan, ritmes wisselen en patronen veranderen. Trio Whip is geïnspireerd door het onvermijdelijke verstrijken van de tijd. In 24/7 gaat alles maar door en door. Iedere maand moet de huur betaald worden, ongeacht de spontane uitdagingen die het leven ons brengt. Drie acrobaten tekenen een cirkel met hun bewegingen. Het is een continue collectieve motor die in stand wordt gehouden. Conflicten ontstaan, ritmes wisselen en patronen veranderen. De partneracrobaten verkennen de ruimte, terwijl de tijd doortikt en de bewegingsbaan niet onderbroken wordt. Zolang we in een ruimte bestaan, staat de tijd niet stil en de samenleving ook niet. 
Luigi Fabia, Christian Martínez en Patricia León trainden in 2022/2023 bij Carampa Circus School in Spanje en studeren nu aan Codarts Circus Arts.

Charlotte Hofer - Delirium Desiderii (dance, trapeze) 
In Delirium Desiderii ontvouwt zich een zachte, vreemde wereld vol complexiteiten, waarin cheesy romantiek wordt gemengd met een vleugje gekte. Trapeze- en bewegingsartieste Charlotte Hofer zit in het 3e jaar van Codarts Circus Arts en verkent emotionele extremen en mentale kwetsbaarheid in haar werk. Een performer houdt de touwen van een trapeze vast. Terwijl ze opgaat in haar eigen wereld, zijn we getuige van een liefdevol moment. Voorzichtig begint ze te bewegen met de trapeze, alsof het haar geliefde is. Op zoek naar een verbinding worden de emoties heftiger en intensifieert de obsessie. Een verontrustende eenzaamheid wordt steeds voelbaarder. De grenzen tussen werkelijkheid en verbeelding vervagen.

Bekijk de foto's!

Foto's: Jona Harnischmacher
Foto's: Jona Harnischmacher

Jeanne Antore Cobetto & Tom Laurent - Entre deux (handstand & contortion) 
Twee jeugdvrienden, die elkaar na jaren weer ontmoeten, verkennen met vier handen de ruimte en vlechten verleden en heden samen. Twee jeugdvrienden ontmoeten elkaar na lange tijd bij een bankje. In gedeelde stilte zoeken ze naar een glimlach, een veelzeggende blik. De oude vertrouwdheid is er nog steeds. Ze plagen elkaar en ontdekken wat ze zijn geworden, wat er over is van de kinderen die ze ooit waren, en hoe volwassenheid hen heeft veranderd... of niet. 
Het handstand- en contortieduo Jeanne Antore Cobetto & Tom Laurent verkent met vier handen de ruimte. Elke beweging voelt als een echo uit het verleden, als een eerste taal die je nooit helemaal vergeet. Het bankje verandert in iets levends, en voor een moment vlechten ze verleden en heden samen. Het duo ontmoette elkaar op CRAC de Lomme in Frankrijk. Jeanne studeerde vervolgens op ESAC en Tom bij Codarts Circus Arts.

Houda – host 
Zoals voor veel van onze Back to Base bezoekers is Circus voor Houda geen alledaagse kost. Maar nieuwsgierig is ze wel. We verwelkomen de Amsterdamse spoken word artieste Houda als host van de avond. Houda (1992) treedt op, coördineert, produceert, ontwikkelt concepten, coacht en schrijft onder het pseudoniem Tough and Vulnerable. Haar kracht is hoe ze kwetsbaarheid toont zonder angst. Door het organiseren van safe space events en met de antiracisme actiegroep For Our Community in Tilburg zet ze zich in voor sociale maatschappelijke zaken. Houda maakte haar debuut bij Wordsplay tijdens Internationale Vrouwendag. Sindsdien heeft ze onder andere opgetreden bij People Say Things, Opera Forward Festival 2021, RRReuring, The Stage, het Amsterdams Kleinkunst Festival en Nationale Opera en Ballet.